Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    tyvärr känner vi på FRåGA SYV ingen sådan ersättning som du frågar om. Testa fråga på komvux, där du läser; hos CSN och hos "din kommun", alltså kommunen där du är folkbokförd.
    De ersättningar för studerande/ungdomar som vi känner till är: studiehjälp och studiemedel från CSN; bostadsbidrag för unga från Försäkringskassan + att "hemkommunen" kan frivilligt hjälpa till (men "hemkommunen" menas kommunen där man är folkbokförd), men det händer mycket sällan att kommuner gör det (för de anser sig inte ha råd).

    Tips! se om du kan byta till distans-kurser så du slipper åka. Se om du kan flytta närmare skolan. Försök hitta extrajobb som skulle gå att utföra samtidigt som du studerar.