Oliver
    Hej SYV!

    Jag har kollat på nätet om hur man blir en elingenjör och jag har hittat information om att man kan gå på elprogrammet och senare därefter söka sig till yrkeshögskolan men på andra källor så står det att man behöver gå på teknik/natur linjen. Vilket stämmer? Är det möjligt att bli elingenjör genom elprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    "Ingenjör" är inte en skyddad titel och man kan därför med olika utbildningar kalla sig för "ingenjör". t.ex kan man bli gymnasieingenjör - om man läser på fjärde tekniskt år på teknikprogrammet.

    Yrkeshögskola erbjuder många olika utbildningar med olika behörighetskrav och där kan även arbetslivserfarenhet ingå, dvs inte bara betyg. Var god se exempel på en yrkeshögskoleutbildning här>> där i behörighetskraven ingår att ha relevant arbetslivserfarenhet á 18 månader. De är mycket lättare att få jobb efter El-och energiprogrammet än efter Teknikprogrammet (pga EE är ett yrkesprogram där man lär sig ett yrke).

    Ett annat exempel på en yrkeshögskoleutbildning till Elingenjör kan du se här>> och där krävs det kurser (godkända betyg) som ingår i El- och energiprogrammet.

    Vill man läsa på yrkeshögskola är det klart fördelaktigt att ha läst på ett yrkesprogram på gymnasiet.

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se men problemet är lite grand det att Myndighet för yrkeshögskola erbjuder några få "omgångar" i taget - oftast 2 starter, t.ex hösten 2016 och hösten 2017. Sedan kan det bli flera starter på samma ort eller på en annan ort eller så "flyttas" samma utbildning till Distans-form eller utbildning kan förändras både till namnet och till innehåll och till längd. Det är, alltså, så att yrkeshögskoleutbildningar "följer" arbetsmarknaden: de uppstår när det finns behov på arbetsmarknaden och de läggs ner när behovet inte längre finns i tillräckligt stor omfattning. Det blir svårt att planera på lång sikt, men å andra sidan, kan man vara ganska säker på att kunna få jobb direkt efter en yrkeshögskoleutbildning (just för att YH "följer" arbetsmarknaden).

    Om du är intresserad av yrke Elektriker, då är El- och energiprogrammet det rätta valet för dig. Läsa mer matte eller fysik kan man på komvux efter gymnasiet, men tvärtom är det ganska svårt att få läsa... jag menar att i fall man t.ex har Examensbevis från Teknikprogrammet och vill skaffa sig yrke "elektriker", då är det oftast inte möjligt. Komvux måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund och i fall man har examensbevis från ett högskoleförberedande program, tillhör man inte de prioriterade grupper och man får oftast inte plats på utbildningar och speciellt svårt är det att få plats på en yrkesutbildning på komvux.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare