MI
    Hey
    Så har precis fått antagningsbesked från yrkehögskolan att jag blev reservplaserat nr 91 socialpedagog med inriktning kbt....
    ska man ens tänka om man blir antagen ändå? Det är så hoplöst så...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vilken av de här yh-utbildningar >> - din fråga gäller? Jag kan se hur många platser de har, men då måste jag veta vilken utbildning det gäller.

    • : socialpedagog-inriktning-kbt-västerås yrkeshögskola Gäller det.
    • Anna :

      De är alltså den här utbildningen - https://www.yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola ? Den här utbildningen har 32 platser.

    • : Ja precis, det var 329 sökande och 32 platser fanns
    • Anna : Det ser inte så ljust ut, måste jag erkänna... 32 platser och reserv nr.91. För att du ska komma in måste alla antagna tacka nej - och då kommer reserver nr.1-32 tillfrågas först... och så vidare... Teoretiskt sett, är det inte omöjligt, men praktiskt sett, skulle inte jag hoppas för mycket. Tyvärr. :(
    • Anna : "Överintag" kan ibland göras men då med max 30%... det är alltså max 40 personer de kan ta in... och du är reserv 91... Ca 40 personer fick nu svar ANTAGEN. hur många av dem, om någon, som kommer tacka Nej... vet vi ju inte...
    • : Nej precis, men är det lika svårt att komma in till yrkehögskolan som att det är på universitet?
    • Anna : Det finns många olika yh-utbildningar och många olika universitetsutbildningar... vissa av dem har tomma/lediga platser (som t.ex på lärarprogrammen finns det ofta tomma platser och på polis-utbildningen) - och på många andra är det stor konkurrens. allt beror på hur många studieplatser som finns och på hur populära utbildningar är. Det går inte att ge ett generellt svar om det är svårare att komma på universitetet eller på en yrkeshögskoleutbildning; det beror på exakt VILKEN utb. det är.
    • : hur är det om man tx. Vill läsa folkhälsoprogrammet tror du då? Är bara lite förvirrad över all antagningprocessen just nu
    • Anna : Ju fler utbildningar man söker, desto större chans är att komma in - då du får en ny chans för varje ny ansökan och för varje ny alternativ i dina ansökningar. Skillnaden mellan högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar (vad gäller antagning) är att högskola kan INTE ta in O-behöriga och yrkeshögskola - kan. Så, om man inte är behörig till en viss högskoleutbildning, är det meningslöst att söka... men alla kan /teoretiskt sett/ bli antagna till yrkeshögskola, även de som ej uppfyller de formella behörighetskraven. Så, hittar du en högskoleutbildning du är intresserad av, se till att bli behörig till den; men till yrkeshögskola kan alla söka, oavsett behörighet och kan också bli antagning, om de har tur. Ännu ett alternativ är att söka jobb och fundera lite... över alla sina alternativ... och vad man vill och vad är realistiskt att förvänta sig att komma in på... utifrån de tidigare antagningsgränser. Dock kan antagningsgränserna ändras... så man ska inte avstå från att söka bara för att man tror att man - nog - kommer inte in.
    • : Tack så mycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer