Miriam

    Hej, Jag har tänkt på att läsa ett masterprogram i marknadsföring eller marknadskommunikation. På arbetsförmedlingens hemsida står det att det är små till medelstora möjligheter att få jobb, och jag vill ju inte bli arbetslös. Ökar ett masterprogram möjligheterna att bli anställd, eller finns det en större risk att man blir arbetslös? Har inte koll på hur det fungerar, men tänker att du/ni som studievägledare förmodligen har en inblick eller generell bild.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrken inom det aktuella område som t.ex Marknadsförare, Marknadskoordinator, Butikskommunikatör och Marknadskommunikatör är, i Sverige, icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat betyder att det saknas generella bestämmelser om vilken utbildning man måste ha, utan varje arbetsgivare får fritt bestämma vilken utbildning de tycker passar. Detta gör det oerhört svårt att ge tips och råd kring utbildningsalternativen som med större sannolikhet kan leda till jobb.
    Generellt sett, så är det utbildningar inom Yrkeshögskola som visar upp bäst resultat i att ge jobb efter utbildningen. Anledningar är flera: YH-utbildning startar endast om de branschkunniga (branschrådet) bedömer att just den kompetensen kommer krävas på arbetsmarknaden; det ingår också ganska mycket LiA (lärande i arbete, en sort praktik) inom de flesta YH-utbildningar.
    Du får därför gärna se utbud av YH-utbildningar, se www.yhguiden.se
    Exempel på YH-utbildningar:
    utbildning/ihm-business-school/marknadskommunikatör
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsförare
    ****
    Om du vill efter kandidatexamen läsa masterprogrammet och undrar om du har bättre chans att få anställning efter kandidatexamen eller efter masterexamen, så kan du med kandidatexamen börja söka jobb och i fall du inte får det jobbet du vill ha kan du i så fall överväga söka till masterprogrammet. Om du kommer in på masterprogrammet, kan du då (när du får antagningsbesked) välja att tacka Ja eller Nej till erbjuden plats. Om du vid den tidpunkten inte har något jobb, då är det väl bättre att studera vidare och hoppas att längre studietid och examen på avancerad nivå kommer att bli uppskattade av arbetsgivare. Olika arbetsgivare kan tänka olika men de flesta arbetsgivare prioriterar att anställa antingen med "färsk" examen (de som precis gått ut från en relevant utbildning) eller de som har mångårig (eller i alla fall flerårig) arbetslivserfarenhet inom rätt bransch. Det är mycket ofördelaktigt att efter utbildningen gå arbetslös under längre tid (utbildningen blir med det "äldre" och till slut rätt så "gammal"). Det händer också att de som inte får jobb inom rätt bransch börjar jobba i "fel bransch" (och givetvis är något jobb bättre än inget jobb men här finns det också risk att "fastna" med att jobba i "fel bransch" och utbildningen inom "rätt bransch" blir samtidigt mer och mer "gammal"... vilket ofta leder till minskad chans till anställning i rätt bransch).
    Min erfarenhet säger att det är fördelaktigt att mot slutet av sin utbildning söka både jobb och påbyggnadsutbildningar (om sådana finns att hitta) och att inte bli kräsen med sitt första jobb efter utbildningen (även kort vikariat, deltid eller jobb som kräver att man flyttar eller veckopendlar rekommenderar jag att tacka Ja till, om det jobbet ligger inom rätt arbetsmarknadsområde, där man vill jobba och inom vilket man fick sin utbildning). Med relevant arbetslivserfarenhet kan man sedan byta till "bättre jobb" (som finns på rätt ort, med högre lön och mer intressanta/utvecklande arbetsuppgifter).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Miriam : Hej, tack för ditt svar. 1) Tror det kan ha blivit en missuppfattning, för min kandidatutbildning har inget med dessa saker att göra. Det blir i sådana fall att jag skulle ta socionomexamen efter 3 år dvs nu i sommar istället för 3.5 år, och sedan ta paus ett år och läsa en master i marknadskommunikation eller marknadsföring i två år. Det är vad jag fick rekommenderat, men det låter som en lång väg, så känner att det verkligen är viktigt att jag känner till möjligheten att bli anställd och om detta är gynnsamt?? Skulle du kunna klargöra detta? 2) Utöver detta finns det eventuellt kortare kurser eller påbyggnadsprogram på exempelvis universitetsnivå? problemet när jag har kikat är att det jag kikat på kräver matematik 3b. Jag har även undersökt att bygga ihop en kandidat inom mediekommunikation som det står att det är svårt att få jobb inom, och journalistik är jag rädd i att fastna med att jobba med nyheterna. Målet är att jag vill jobba med mode på sikt, att göra kampanjer, reklam eller copywriting, skriva om det på olika sätt.
    • Milla : Yrken inom det område som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare och uppdragsgivare får fritt bestämma vem som får jobben eller uppdragen. Det går inte att ge några garantier ang.jobbmöjligheterna. Det finns exempel på att folk jobbar inom det område utan någon formell utbildning (de hade talang, tur och de rätta kontakter eller fanns "på rätt plats vid rätt tidpunkt" helt enkelt. Du kan skaffa dig hur mycket utbildning som helst inom marknadsföring och/eller journalistik men inte lyckas få jobb inom de områden, eller så kan du komma in i branschen redan nu (t.ex genom att skriva artiklar och skicka till magasin/tidningar och webbplatser som skriver inom det aktuella område och i fall de ansvariga tycker du har talang och dina artiklar är intressanta, så kommer de att publicera och på så sätt kan du få fler och fler uppdrag...). Jag kan inte klargöra på ngt annat sätt. Eftersom yrken är icke-reglerade och det ej finns ngt jobbgaranti, så kan det gå "hur som helst" både med och utan utbildningar inom de områden/branscher. Du får gärna hitta några personer som idag jobbar med det du i framtiden vill jobba inom och fråga vilken utbildning de har.