Mikael
    Jag har planerat att börja studera på läkarprogrammet till våren, men behöver läsa en kurs för att få behörighet. Det som i den gamla gymnasieformen hette Fysik B, min fundering är om jag ska läsa Fysik 2 (?) eller hur jag ska göra med tanke på att Fysik B omfattade (150 poäng) mer än Fysik 2 (100 poäng) om jag inte missminner mig. Vad ska jag göra så att det blir rätt Fysik B (och var kan jag i sådana fall läsa det?) eller Fysik 2
    ps. Tanken är att läsa det på NTI-skolan ds.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Mikael,
    behörighet till Läkarprogrammet är
    Grundläggande behörighet + Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D.
    ELLER:
    Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Om du har Grundläggande behörighet och alla andra kurser, förutom Fysik B, behöver du bara komplettera med kursen Fysik 2.
    Det finns fortfarande (fram till 30 juni 2016) möjlighet att göra Prövning i äldre kurser och få betyg i Fysik B, du kan läsa om det på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf

    Du har rätt i att det är inte samma antal poäng i kurserna Fysik B och Fysik 2, men eftersom det i behörighetskraven står "Fysik B ELLER Fysik 2" - måste det betyda att vilket som av dem kurserna godkänns som behörighetsgivande.

    Det spelar ingen roll om du läser en kurs på dag-, kvällstid, på flex, på distans eller om du gör en Särskild prövning. Du får ett likvärdig betyg.

    Skickar en länk https://www.antagning.se/sv/faq där du ser kontaktuppgifter till Högskolornas Antagningsservice; du kan maila eller ringa till dem, tel.tid 9 - 16 må-fre, tel.nr: 0771-550 720.
    Det är där dina betyg kommer att bedömas vad det gäller behörighet och konkurrensvärde (jämförelsetal), därför är Antagning.se det bästa ställe att vända sig till, om man är osäker angående behörighet till en högskoleutbildning.

    Vänligen
    Julia SYV