Michael
    Jag är en utbildad elektriker hos Lernia. Under mitt ett och ett halvt års utbildning målade skolan en ljus bild på arbetsmarknaden och berättade att det var hur lätt som helst att hitta jobb efter skolan. Nu när jag söker lärlingsplats förstår jag verkligheten och det är väldigt svårt. Jag överväger nu att plugga vidare till ingenjör eller tekniker inom elbranschen men jag vet att det finns många som tänker göra likadant. Jag är bara rädd för att spendera 2 år till i utbildning bara för att hamna i samma situation som nu. Efter man har utbildat sig till elingenjör eller liknande, behöver man något mer eller är man färdigutbildat och behörig? Vilket procent av utbildad elingenjörer eller tekniker får faktiskt jobb efter utbildning? Och inom vilket område av elbranschen är efterfrågan och därmed chans att få jobb högst?
    Jag är en duktig elev med bra betyg, och är ganska säker att jag skulle kunna ta vilken högskoleutbildning som helst inom elbranschen, (förutom civilingingenjör eller liknande). Men jag har fått höra en massa lögn från Lernia, och vill gärna höra sanningen nu! Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj vad tråkigt att du inte fick en realistisk bild av elbranschen från början. Inom vissa regioner är konkurrensen stor och det är svårt att få praktikplatser -det är min bild.

    Såklart att du ofta blir mer konkurrenskraftig ju mer utbildning du har och jag tänkte på civilingenjör alternativt högskoleingenjör i Elektroteknik och även om du inte var så pigg på just ingenjör så kan du kanske läsa lite mer om just den utbildningen på t.ex KTH i Stockholm här. Du nämnde ju att du har kapaciteten.

    http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/elektroteknik

    http://www.kth.se/utbildning/program/hogskoleingenjor

    Yrkeshögskolan kanske kan vara intressanta utbildningar att kolla på http://www.yhguiden.se/#!/sok?&fritext=el&lan= - detta hittade jag när jag frisökte på El - kolla om något kanske kan passa. Du kan såklart göra egna sökningar och få fram fler alternativ. Då kan du också kanske få svar på din fråga var jobben finns inom just elbranschen utifrån yrkeshögskolan.

    Yrkeshögskolan får inte utbilda inom yrken där arbetstillfällen är svåra att få - det är liksom deras grej att hela tiden jobba nära närings/företagslivet så det kan utbilda mer direkt ut i jobb inom vissa bristområden.

    Vet inte om det är svar på alla frågor du ställde men jag hoppas du hittar en utbildning som passar dig.

    /Lena, Syv