Kübra

    Hej! Det är så att jag har en F varning i Matematik 2b kursen därmed undrar om detta påverkar meritpoängen för hela summan i slutet av året. Mitt nuvarande meritpoäng är 17,9 (jag går i åk 2, sambeteende) och har F varning i Matematik 2b. Frågan är om 17,9 sänks alternativt trots detta F har samma summa? Följdfråga: Hur påverkar detta mina resterande betyg? Tack på förhand Mvh, Kübra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2,5 - så du kan omöjligen ha så många meritpoäng som du uppger i din fråga.
    Info om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis finns på gymnasieGuiden.se/merit
    ******
    Meritvärde***, med vilket man konkurrerar om platsen på svenska högskole- och universitetsutbildningar, beräknar man endast för behöriga sökande. Obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå. För att bli behörig till högskola/universitet i Sverige behöver du får ut Examensbevis från gymnasiet eller från Komvux och även ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    *** meritvärde är summan av Jämförelsetalet + de eventuella meritpoäng; har man inga meritpoäng blir Jämförelsetal = Meritvärde.
    Jämförelsetal = snittbetyget, medelbetyget.
    ****
    Får du F i matematik 2b, kan du ändå få ut examensbevis (om du, för övrigt uppfyller kraven för examensbevis från ditt program); du blir inte behörig till de utbildningar som kräver matte 2 godkänt betyg; du kommer också ha lägre jämförelsetal; du får inte heller meritpoäng (0.5) för matte 2, för att F betyg ger inte meritpoäng.
    Gör ditt bästa och lycka till!

    • : Innebär detta att mitt nuvarande betyg, 17,9, sänks som ett resultat av att ha fått ett F i matematik 2b?
    • Anna :

      Man beräknar inte jämförelsetal (jag gissar på att 17.9 är ditt snittbetyg, alltså Jämförelsetal) på ofullständiga gymnasiebetyg; du måste först få ut examensbevis. I andra fall är det meningslöst att räkna ut jämförelsetal, för att vad ska du göra med den uträkningen? Som obehörig, kan man inte delta i konkurrensen om utbildningsplats på svenska högskoleutbildningar. ... Skillnaden mellan att ha F och E i matte 2b ( eller i en annan 100poängs-kurs) blir plus-minus 0.4). ... Om du av ngn anledning ändå vill hålla koll på ditt "medelbetyg" och har idag 17.9 i medelbetyg och får F i matte 2b, blir ditt nya medelbetyg ca 17.2. ... Om du däremot får E i betyg i matte 2b, kommer ditt nya snittbetyget bli ca 17.6.

    • : Är det möjligt att 17,2 ändå höjs om det skulle vara så att jag får A på andra ämnen men F på matematik 2b?
    • Anna : Vilken utbildning vill du komma in på Eftergymnasial nivå? Vilket yrke siktar du på? Detta frågar jag för att det är många utbildningar som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i matematik 2 eller ännu högre mattekurser; till de utbilndingar blir du inte behörig med F i matte 2. Ang. hur högt meritvärde du kommer att ha - det beror på vilka betyg du kommer att ha i alla kurser som kommer att finnas i ditt examensbevis. Om du kan få A i betyg på "övriga kurser" kan inte vi på FRåGA SYV svara på, vi vet inte det. Gör ditt bäst i alla kurser du läser och Lycka till!
    • : Jag siktar på juristprogrammet. Som det ser ut nu ligger jag mellan C-A på alla ämnen förutom matematik 2b. Vidare till jämförelsetal i slutet av utbildningen, ställer jag frågan om mitt jämförelsetal, trots ett F i matematik 2b, kan ökad till 20.00 med andra ämnen?
    • : Juristprogrammet kräver med andra ord väldigt höga betyg. Jag undrar om jag trots ett F i matematik 2b kan höja mitt jämförelsetal till 20.00 med A i andra ämnen?
    • Milla :

      Om du har A i betyg i alla kurser som ingår i ditt Examensbevis, men F i matte 2, kommer ditt jämförelsetal bli 19,6. Till jämförelsetalet plussar man på meritpoängen om man har några. Max antal meritpoäng man kan ha är 2,5;  betygen i kurser som ger meritpoäng räknas in i jämförelsetalet.

    • : Då förstår jag hur det påverkar andra ämnen. Tack för svaren.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer