Felicia
    Hej!
    Jag pluggar just nu lite högskole-och universitetskurser på distans. Programmering och 3D-modellering.
    Jag har länge försökt hitta en hel utbildning som klickar med vad jag vill, som också ligger hyfsat nära eller är på distans, men inget har riktigt känts rätt.
    Jag vill jobba inom multimedia, som illustratör, grafiskt designer och visuell kommunikatör inom bild och film med konstnärlig inriktning, och målet är att bli egenföretagare.
    Mina frågor är då, kan jag sätta ihop en egen utbildning med kurser på distans ifrån olika skolor? Är det värt att ta lån för en egenihopsatt "hel" utbildning? Alltså är den av någon vikt sen? Startar jag eget spelar det kanske inte superstor roll, men det kan ju alltid gå år skogen och jag är en person som helst vill vara säker på att jag tar någorlunda säkra beslut, och inte slutar upp med ett massivt lån och massa kurser som ingen tar på allvar för att jag inte har en kandidatexamen.
    Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    jag tror jag förstår hur du tänker och att du inte vill dra på dig skulder "i onödan" men problemet är att yrken inom det område som du är intresserad av och utbildar dig inom är icke-reglerade. Det betyder att det är de som anställer eller ger uppdrag som bestämmer vem jobbet eller uppdraget går till - och vilken utbildning de olika arbetsgivare värdesätter mer kan vara väldigt olika. Det kan också vara så att andra saker än just formell utbildning som efterfrågas/värdesätts, t.ex tidigare arbetslivserfarenhet och hur portfolio ser ut, alltså vad man kan uppvisa som "resultat" som exempelvis webbplatserna som man har skapat och/eller utvecklat.
    Om du vill få ut kandidatexamen, måste du uppfylla de kraven som lärosätet ställer (och det kan vara lite olika krav på olika lärosäten). De generella kraven för kandidatexamen är 180 hp, av dem minst 90 hp inom huvudämnet och kandidatkurs som ingår á minst 15 hp. Vilket ditt huvudämne ska bli och vilka kurser förutom huvudämnet som du kan ta in i kandidatexamen, kan vara olika - beroende på vilket lärosäte du tar ut kandidatexamen ifrån. Det är på det lärosäte där man läser kandidatkurs, som man tar ut kandidatexamen - det är i alla fall det svaret vi fått när vi frågat några sakkunniga.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på de institutioner på lärosätena där aktuella utbildningar ges.
    Du kan också kika på utbildningar inom yrkeshögskola, t.ex:
    cm-education-ab/game-engines
    edugrade/linux-devops-engineer
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/industrial-technical-artist
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer
    campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter
    campus-varnamo/webbutvecklare-net-distans
    campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter