Elev8977

    Jag gick Barn och fritids-programet och gick klart hela skolgången. Jag fick bara ett studiebevis när jag fick mina betyg och ingen examen pågrund av att jag hade F i idrott och hälsa, varav jag hade intyg att jag inte fick vara med på idrotten. Nu undrar jag vad jag ska göra för att få examen, måste jag gå en kurs för att bli barnskötare eller går det bara att komplettera kursen på något sätt så jag får en examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du säger till SYV-en på komvux att du vill få ut examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux får inte kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå, då F i den kursen "försvinner" för dig. Komvux vill säkert att du läser minst en kurs på komvux (för att det enligt reglerna inte går att utfärda examensbevis i "en annan skolform" om man inte läst i den "rätta skolformen", alltså om du inte läser på komvux, över huvudet taget, kan inte komvux utfärda examensbevis för dig, så du måste få minst ett betyg på en komvux-kurs.
    Boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina gymnasiala betyg till planeringssamtal med SYV-en på komvux, som kommer att titta på dina betyg och förklara för dig hur många kurser och vilka kurser du måste läsa (kanske räcker det med bara en kurs). De flesta komvux-kurser på gymnasial nivå är på 100 gymnasiala poäng och kan på heltid läsas på fem veckor, så det är inte omöjligt att du ganska fort ska kunna ta ut ditt examensbevis.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare