karolina
    Hej!
    Jag undrar vad skillnaden mellan sam-sam och sam-beteende linjerna är? Har jätte svårt att välja vilken jag ska gå. Vilken är bredast?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Karolina,
    gå in på t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-sundsvall och lite längre ner på höger sida ser du SA Beteende och SA Samhällsvetenskap
    och VISA BESKRIVNING i orange text. Tryck på VISA BESKRIVNING på båda inriktningarna och du kan jämföra vad som ingår i varje inriktning. Det är några kurser som man läser - antingen de kurser som ingår i Sam ELLER de kurser som ingår i Beteende.
    Det är ingen större skillnad på vad man kan göra efter gymnasiet, oavsett vilken inriktning på SA man gick. De kurser som ingår i inriktningar på SA är oftast inte behörighetsgivande, dvs man kan läsa den ena inriktningen eller den andra och ändå söka exakt samma utbildningar efter gymnasiet. Det är mer "tycke och smak" - gillar man Geografi, Kommunikation, ännu mer Samhällskunskap, Psykologi mer? - det är upp till dig om du vill fördjupa dig i Psykologi eller i Geografi...
    Om man vill läsa mer FAKTA - historiska datum, geografi, samhällskunskap, då är det samhällsvetenskap man väljer;
    om man vill läsa om "åsikter och förhållningssätt" - väljer man beteendevetenskap, för att psykologi, kommunikation mm. kurser som ingår i den inriktningen handlar mer om att lära sig om hur människor agerar och varför de agerar som de gör.
    Det är ingen av de inriktningarna som är "bredare" - de är lika stora, 450 poäng vardera med de handlar om lite olika saker... t.ex. i fall man vill läsa till Psykolog - rekommenderar jag inriktning Beteende och i fall man vill läsa till lärare i Historia och Samhällskunskap - rekommenderar jag Samhällsvetenskap.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig inför val av inriktning.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte