Josefin
    Hej! jag står och vacklar mellan Samhäll ( vet dock inte vilken inriktning än) eller Handel. Jag skulle vilja välja Samhäll för att SO som är mitt absoluta favorit ämne , jag tycker även att svenska är kul. Det är bara ett problem. Jag blir stressad när det är väldigt mycket i skolan och jag vill göra mer på min fritid än att bara plugga. Handel känns som det bästa alternativet isåfall + att man får lättare till arbete efter gymnasiet. Jag tycker bara inte att administrativ service och handel service låter jättekul men det låter okej, Samhäll känns dock roligare. Vilket program råder du mig att välja? OBS: kommer troligen plugga vidare efter gymnasiet men kanske inte direkt.
    • : Kan säga det jag vet av att ha en syster som läser samhällslinjen och vänner som också går på gymnasiet. Samhäll är en jobbigare linje än de yrkesförberedande, men från vad jag ser jobbar hon inte ihjäl sig och har tid över till annat. Det gäller bara att du är disciplinerad nog att jobba när du ska och klarar av att lägga ner lite tid på läxor. Jag själv gör ofta misstaget att när jag gör läxor blir det halvt skolarbete halvt kollar kollar mobilen och pratar med kompisar. Om du bara får gjort ditt arbete när du ska så tror jag inte du kommer ha några problem med samhällslinjen, särskilt eftersom du tycker om SO. Men annars kan du säkerligen byta linje från samhäll till handel om du vill senare eftersom samhäll är "svårare" så vitt jag vet.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ursäkta sent svar men jag är runt i Sydamerika just nu och uppkopplingen är inte alltid på topp, haha...Jag håller med Eva i beskrivningen att man behöver en bra studieplanering, studieteknik och ett disciplinerat sätt att jobba om man ska gå ett högskoleförberedande program. Kurserna är ganska stora och kräver mycket inläsning, skrivande och är tidsbegränsade till skillnad från grundskolan vilket gör att man har ett startdatum och ett slutdatum. Jag vet dock att detta inte är lätt ibland - som du även påpekar Eva. Låter man saker ligga på hög blir det oftast stressigt.

    Så det är svårt för mig att svara på vad som skulle passa just dig - du känner dig själv bäst. Dock brukar det vara roligast att gå på gymnasiet om man gillar det man läser - du verkar ju mest se till Handels eftersom det då skulle bli "lättare". Men frågan är om det blir lättare när man inte är så förtjust i det man läser - fundera på det. Se om du kan gå en provdag på respektive program och skola - då kanske du får en bättre uppfattning om hur programmen fungerar och bedöma vad som passar just dig.

    Det här med byten mellan program kan se väldigt olika ut dock. Att långt in på terminen byta till ett helt annat program kan vara svårt om det inte finns plats eller att man missat många andra kurser. Skolan man vill byta till gör alltid en individuell bedömning i sådana fall.

    Att plugga på högskolan efter ett yrkesprogram går bra om du väljer till de högskoleförberedande kurser som krävs för minimibehörigheten. Det kan du ofta göra inom de valbara kurspaketen på gymnasiet. Boka gärna en tid med Syv på skolan om du börjar ett yrkesprogram och gör en planering på vilka kurser som kan vara bra att komplettera.

    /Lena, Syv