Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32197 frågor besvarade.
Samhäll - högt tempo jämfört med högstadiet?
2Poäng
Elvira
Hej! Undrar rent allmänt om det är ett högt studietempo inom samhällsvetenskapsprogrammen?
Är det liksom stor skillnad mot högstadiet och behöver man verkligen ligga i och plugga om man vill ha över E?
Och om man haft över D i alla ämnen och haft skapligt lätt för skolan blir det då en stor omväxling? Har man fritid?
Hej Elvira!
Det är skillnad mellan grundskola och gymnasiet, ja.
Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande och planen är att eleverna skall successivt förberedas till högskolestudier, dvs läsa på SA år 3 är "tuffare" än i åk 1.
Den största skillnaden är den att eleverna på gymnasiet förväntas ta mer eget ansvar, t.ex. om man var borta p g a sjukdom, tar man reda på hos kompisar eller via Intranet - vad det är man har missat /t.ex. info- om kommande prov/. På grundskolan påminner läraren "femtioelva gånger" om alla viktiga saker, som prov, dead-lines för inlämningar mm. På gymnasiet säger läraren en sak en gång och eleverna förväntas minnas och själva ta ansvar att lämna in uppgifter i tid.
Det är inte bara ämneskunskaper, som är viktiga att skaffa sig - utan även lära sig ta ansvar, lära sig HUR JUST DU LÄR DIG på bästa sättet /din egen personlig studieteknik/ för att du kommer behöva lära nytt och lära om - under väldigt lång tid framöver.
Angående plugga mycket eller lite - så är det extremt stora skillnader på olika elevers "duktighet" och flitighet. Om man inte är superbegåvad i något ämne, kan man kompensera det med flitighet.
Gymnasiestudier är "beräknade" så att en normalbegåvad elev bör kunna få hyfsade betyg och ha fritid.
Det är du som känner dig bäst av alla och får bestämma vilka ämnen du lägger "krut" på och om det är viktigt för dig att ha höga betyg eller du bara vill "klara" gymnasiet.
Jag rekommenderar att vara uppmärksam på lektionerna, notera det som känns viktigt när läraren förklarar och REPETERA kort tid efter lektionen /t.ex. så fort du kommer hem/ och sedan på kvällen samma dag och sedan på kvällen nästa dag. En metod som oftast leder till framgång i studier är om man kontinuerligt repeterar de viktigaste moment i alla ämnen - dvs återkommer till "de gamla kunskaper" då och då - på så sätt skaffar man sig en stabil grund att stå på. Det som jag också varmt rekommenderar är att använda lärare som handledare - att du läser i boken "framåt" och när läraren förklarar, då har du redan själv läst igenom materialet, så det som gås igenom på lektionen är inte rena nyheter för dig. Sedan forskar du själv i ämnet och frågar läraren om de få "moment" som du själv inte kunde hitta svar på. Du ber även läraren att peka ut det viktigaste i varje kapitel och lär dig det väldigt noga - då har du grundpelare, som kommer att hålla "kunskapsslottet" uppe. *L* ;-)
Det finns en mängd tips om olika studietekniker och jag rekommenderar forska i dem under sommarlovet, hitta några som du tror kommer att passa dig och sedan testa dem "i skarp läge" - på så sätt hittar du det arbetssättet som passar just dig bäst, vilket du kommer att ha nytta av under hela ditt liv, oavsett vad du kommer att jobba med.
Hoppas att mina tips blir till hjälp för dig!
Lycka till!
Anna SYV
Hej, kan man be någon om hjälp med att komma med kommentarer och input på ens kandidatuppsats för ett högre betyg eller är det fusk?
Julia: :
Hej Ida,en mycket intressant fråga! Men svår också...Rent formellt så gäller följande: "Enligt högskoleförordningen får lärosätena ta till åtgärder i form av... Läs hela svaret
Hej! Jag sitter nu och måste skriva klart mitt gymnasiearbete på några dagar, vilket inte är ett problem, men att finna ett bra ämne är däremot en större utmaning. Jag har hittat ett ämne jag gillar med en bra frågeställning, men...
Anna: :
Hej Emil,
gymnasiearbete förutsätter en arbetsinsats på ca 200 timmar. Det är heltidsjobb i fem veckor. Det är inte meningen att man ska skriva det på några få... Läs hela svaret
Hur ska jag bevisa till min lärare att jag var den som skrev mitt text och att det var min vän som tog min text utan mitt lov? Jag arbeta hårt för de arbetet och nu är allt förstörd... Jag går på gymansiet, snälla kom med tips på hur jag kan ta mig ur detta vraket...
Julia: :
Hej Hassan, var det en hemuppgift? En uppsats? Har din lärare ngt förslag på hur du kan bevisa att det är du som skrev texten? Mitt förslag är att du erbjuder dig att "undet övervakning " t.ex när... Läs hela svaret