Catte
    Hej! Jag ska välja ett program nu till höst terminen och det är så at jag står mellan samhälle (med inrikting av beteende) eller natur programmet, jag vet inte vilket av dom jag ska välja för att jag känner att jag är intresserad av psykologi, hur människan samspelar o.s.v men också väldigt intresserad av No ämnena som man läser mycket i natur. Jag planerar på att antingen bli en tandläkare eller psykolog och jag vet att om jag läser natur programmet kan jag få behörighet på båda av dessa yrken men jag vet inte. Natur är mycket matte och väldigt tuff men samtidigt dras jag till sam-beteende vet inte vad jag ska ta mig till. Vad tycker du?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Catte!

    Än finns det ganska gott om tid innan du definitivt måste bestämma dig - då du kan ändra din ansökan till gymnasiet fram till sista dagen i omvalsperioden (som sträcker sig långt in i våren - lite olika datum i olika län).

    Du mognar för varje dag och kanske kommer på andra tankar om ett par-tre månader och dt är helt OK att inte vara säker på vilken utbilnding man vill satsa på. Det är inte alls ovanligt. Men jag förstår att det kanske känns jobbigt att inte ha fattat ett beslut.

    För att underlätta för dig, så måste jag påminna dig om att dina föräldrar/vårdnadshavare måste godkänna ditt val, dvs du kan inte söka ngt. som inte dina föräldrar går med på. Vad säger dem? Om de fick välja, vad skulle de välja i så fall? Det kan du fråga dem om.

    Se om du vill testa något av följande:

    1. prata med dina lärare och be dem om råd - de känner både dig och kraven på gymnasiets olika program och kan därför ge mycket goda råd

    2. boka "skugga en elev" på båda programmen och jämföra

    3. fråga på skolorna som du tänker söka till exakt vilka valbara kurser de erbjuder att välja mellan

    4. se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se och tänk på att man på Naturvetenskapsprogrammet läser matte 1 och 2 - under första året och matte 3 och 4 - under andra året men på Samhällsvetenskapsprogrammet läser man matte 1 - under första året och matte 2 - under andra året och dessutom är det inte så avancerat spår i matte man läser på SA (jämfört med NA).

    5. läs våra tips om Olika ingångar till gymnasieval och se om något tips där blir till hjälp för dig.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir intressant för dig och att du känner att du är ett (om ens) litet steg närmare till att fatta beslut om val till gymnasiet!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare