Emma
    Hej! Jag går nu i nian och om ca 3 veckor så ska jag ha sökt gymnasium! Jag har ingen riktig hobby så det kan jag inte utgå från men jag älskar att resa så det vet jag att jag vill göra i livet. Jag funderade först att gå humanistiska språk som är bra om jag vill ut i världen. Men var på programdag där och det var nog inget för mig ändå... Jag lägger ner stor tid på skolan och tycker det är viktigt, gick ut i julas med 8 An och 1 c och resten Bn, så många tycker jag ska gå natur men det orkar jag inte fast jag vet att det är en bra linje. Då är min fråga om jag ska gå samhälle inriktning media för det är en bred linje med två mattekurser, 200p språk osv, och media tänkte jag att det är lite praktiskt också, är det så? Eller ska jag gå hår och makeup-artist som verkar det roligaste. Då tänkte jag lägga till två sv kurser och engelska då så jag kan få grundläggande högskolebehörighet och kanske lite mer matte. Men väljer jag den finns inget språkval.. Och så undrar jag om det är svårt att få enklare jobb utomlands? Typ på café eller liknande. Och kan man plugga språk senare? Mvh Emma

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan alltid plugga språk - hur gammal du än är! Det finns mycket att välja på även efter gymnasiet. Så språk kan du alltid läsa. Jag ställer mig dock frågan vad det var på Humanistiska programmet som inte var för dig? Du funderar ju på Sam/media - grundpaketet av kurser är ganska lika! Men gillar du mediaämnet mer än språk så kanske det passar bättre?

    Du säger att hår och makeupartist verkar vara roligast! Man brukar klara av gymnasiet bäst när man har roligt också - fundera på det. Jättebra att du har koll på vilka kurser som du lägger till för högskolebehörigheten!

    Jag kan inte säga att jag har jättekoll på arbetsmarknaden utomlands - det växlar nog från land till land inom just restaurang och cafébranschen. Många åker dock utomlands och pluggar språk efter gymnasiet - då kan man ju kolla läget under tiden och se vilka möjligheter som finns.

    Du kan läsa mer om att jobba utomlands efter gymnasiet här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb/Jobba-utomlands.html och här http://www.goxplore.se/

    /Lena, Syv