mojje989898

    Hej ! Jag gick samhällslinjen på gymnasiet och funderar på att komma in på läkarlinjen. Just nu läser jag basår men funderar på att lägga matte 3 och 4 åt sidan och ta igen dessa kurser senare efter basåret. Som jag förstått det, räknas dem inte in i meriten om jag tar det på basåret, men hur blir det om jag "F-ar" och tar igen det på komvux? Kommer det fortfarande räknas in till basåret ? eller kommer kurserna vara en del av min merit ? Och isf är det både matte 3 och 4? eller är det enbart matte 4 då det är den som krävs för behörighet till läkarprogrammet? Jag vill gärna undvika att mattekurserna påverkar mitt merit när jag ska söka.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill att betyg i matte inte påverkar ditt meritvärde, så måste du bli behörig, vad gäller matte, genom basåret på universitetet eller på en folkhögskola, för att i fall du får betyg på komvux eller genom en prövning, då kommer betyget i matematik 4 räknas in i ditt snitt/jämförelsetal (detta för att den kursen krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet). Du får gärna läsa en förklaring på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare
    • mojje989898 : Så det är enbart matte 4 och inte matte 3 som räknas in i jämförelsetalet om jag skulle plugga båda kurser på komvux?
    • Milla : Ja, det stämmer.
    • mojje989898 : Okej, tack snälla!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer