A.
    Hej!

    Jag påbörjade gymnasiestudier på en gymnasieskola hösten 2010 och hoppade av efter två år (VT 2012) och fick ett samlat betygsdokument.

    Hösten 2012 började jag på folkhögskola och fick ut ett intyg om grundläggande högskolebehörighet VT 2015.

    HT 2015 började jag plugga på komvux eftersom programmet jag vill läsa på högskolan krävde behörighet i ämnen jag inte läst (exempelvis matematik 4, kemi 1&2 osv). Jag kommer vara klar innan sista kompletteringsdagen i juni 2016.

    (1)Nu ska jag snart söka in till högskolan inför HT 2016 och undrar om det borde gå utan problem?
    Har läst något om att samlat betysdokument inte är giltigt som behörighet, och jag är helt vilse när det kommer till vilket system jag räknas in i, det gamla eller nya... I det samlade betygsdokumentet har jag betyg i IG/G/VG/MVG-skalan. På folkhögskolan fick jag som sagt ett intyg om grundl. behörigh. och ett studieomdöme.
    Och nu när jag läser ämnen via komvux får jag betyg i F-A skalan.

    (2)Ska allt detta sammanställas på något sätt eller ska jag skicka in alla olika papper med olika betygsskalor till antagning.se och det räcker?

    (Jag har gjort högskoleprovet och tänker att jag hamnar i den ansökningskvoten.)

    Markerade mina egentliga frågor med (1) och (2) för tydlighet. Tacksam för svar, Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det viktigaste är att du blir behörig. Du har intyg från folkhögskola om Grundläggande behörighet. Särskild behörighet får du snart genom kurser på komvux.

    i vilken grupp du prövas i så fall kan vara lite knepigt att veta men jag tror det är BII för du har ju kompletterat, då är kompletteringsgrupp som är din grupp... Om du har ett Giltigt resultat av högskoleprovet, prövas du även i HP urvalsgruppen.