Nara

    Hej, jag tog studenten förra veckan och sökte aldrig till socionomprogrammet då jag var osäker. Nu när jag har funderat lite grann är jag säker på att gå socionom, men har fått höra att om jag gör en sen anmälning är det mindre chans att jag kommer in. Därför ställer jag frågan, om jag ansöker tidigt till våren 2021, har jag samma chans som alla andra att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nara,
    de som gör anmälan till svenska högskoleutbildningar inom anmälningsperioden, som till vårterminen brukar ligga mellan mitten på september och mitten på oktober - har alla samma chans att komma in på en högskoleutbildning.
    De socionomprogrammen som uppger att de kommer ta in anmälan till vårterminen 2021, finner du på listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom
    Tips! Håll koll på Datumen på Antagning.se

    Angående "sen anmälan" - läs gärna information på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Sent-ute?
    och om det är möjligt att göra sen anmälan till de högskoleutbildningar som du är intresserad av, kan du göra anmälan. Det är långt ifrån alla högskoleutbildningar som öppnar för sen anmälan. Men om du gör sen anmälan, finns det inga nackdelar för dig (jämfört med att du inte skulle anmäla dig alls). Gör man sen anmälan, finns det viss chans att komma in. Gör man inte någon anmälan alls, finns det ingen chans att komma in. Men just nu (12 juni 2020) kan jag inte se att något socionomprogram skullle vara öppet för sen anmälan.
    Länktips:
    antagning.se/sv/Kalender/Juni/du-kan-fortfarande-soka-utbildning-till-hosten

    Fler tips! Kika på yrkeshögskoleutbildningar: www.yhguiden.se
    Man blir inte socionom i Sverige på annat sätt än via socionomprogrammet men du kanske hittar några intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar. Det går att göra så här: komma in på någon utbildning, t.ex på en folkhögskola, yrkeshögskola, komvux eller någon annan utbildning och samtidigt som man läser den, söka till andra utbildningar (till exempel till socionomprogrammen). Kommer man in på en ny utbildning, och inser att man inte kan bedriva båda samtidigt, kan man då välja att stanna på sin "gamla" eller påbörja i stället den nya utbildningen.
    Kika gärna på några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-språkutveckling-yrgo
    yrkeshogskolan-kungsbacka/redovisningskonsult-rådgivare
    Påhlmans-handelsinstitut/kvalificerad-lönekonsult
    centrum-för-utveckling-och-lärande-cul/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stödpedagog
    specialistutbildad-barnskötare-med-inriktning-lärmiljör-yrgo
    campus-nykoping/specialistbarnskötare
    pedagog-i-fritidshem-yrgo
    Centrum-för-utveckling-och-lärande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    yrgo-högre-yrkesutbildning-göteborg/hospitality-management
    yrgo-högre-yrkesutbildning-göteborg/bank-och-försakringsrådgivare
    mölndals-stad/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning
    vårdyrkeshögskolan/medicinsk-sekreterare-gävle
    yhguiden.se/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lönespecialist
    yrkeshogskolan-i-mölnlycke/löne-och-ekonomikonsult
    nackademin/lärarassistent-nackademin-stockholm
    nackademin/lärarassistent-nackademin-jönkoping
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gävle

    Studie- och yrkesvägledare