annaa738

    Hej! Jag läser just nu ett ingenjörsprogram och vill byta till ett likadant i en annan stad. I staden jag läser i behöver man inte matte 3c, fysik 2 och kemi 1, dock behöver man det i staden jag vill söka till senare del av program i. Jag har inte läst dessa kurser. Kan jag göra en prövning i fysik 2 även fast jag inte läst fysik 1? Jag har läst tillämpad matematik 1 och 2 på universitetet, går det att tillgodoräkna matte 3c på gymnasiet med dessa kurser eller behöver jag göra prövning i matte 3c? Behöver man dessa särskilda behörigheter om man söker till senare del av program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Prövningar i gymnasiala kurser kan man göra även om man inte läst det ämnet i skolan, över huvudet taget. Man behöver inte uppvisa några betyg när man anmäler sig till en prövning.
    Vad gäller behörighet till "senare del av programmet", så om du ska söka via Antagning.se och inte genom kontakt med de ansvariga på institutionen, förbi www.antagning.se, då står det vid anmälan till Senare del av programmet vilken behörighet som krävs för att bli bedömd som behörig; står det att man måste ha godkända betyg i fysik2 och matte 3c, då måsta man ha de betygen. I stället för matte 3c kan man ha matte 4, 5 eller matte specialisering, alltså godkänt betyg i en högre kurs.
    Om huruvida antagningsgruppen kan acceptera dina studier i matematik på högskolenivå i stället för godkänt betyg i gymnasial kurs matte 3c kan jag inte svara på; du måste få svar från antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte dit du vill byta.
    ang.prövningar se https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare