Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi har fått den frågan förut och kontaktade skolverket för att få klarhet i vad som gäller. Och enligt skolverkets svar gäller  följande:
    "Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa . Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Om eleven riskerar att inte nå detta krav som återfinns i denna kurs i gymnasieskolan så har gymnasieskolan ansvar för att ge eleven särskilt stöd enligt 3 kap. skollagen (2010:800). På Skolverkets hemsida kan man läsa mer om undantagsbestämmelser.

    Om man har frågor om vad som gäller vid betygssättningen i en grundskole- eller i en gymnasial kurs, kan man kontakta Skolverkets upplysningstjänst via epost till adressen: [email protected] eller på telefonnummer 08 - 52733200."
    Hänvisning/lästips:
    skolverket.se/undervisning/sameskolan/betyg-i-sameskolan/undantagsbestammelsen-vid-betygssattning och där på sidan läser man bland annat följande:

                              I gymnasieskolan får läraren bortse från enstaka delar av betygskriterierna när hen sätter betyg om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl menas

    --- en funktionsnedsättning, eller

    --- andra liknande personliga förhållanden.

    Du måste prata med din lärare i idrott-och-hälsa1-kursen och i fall du får svar från honom/henne som du inte förstår eller inte kan acceptera, vänd dig till rektor på din skola. På varje skola är det rektor som är ytterst ansvarig. Om du är under 18år och med det icke-myndig, är det kanske bättre att dina vårdnadshavare pratar med rektorn; du kan också föreslå att ni har ett möte tillsammans: din idrottslärare, rektor på din skola, du och dina vårdnadshavare och att ni gemensamt pratar om varför du frågar om simning i förhållande till betyget i Idrottskursen.

    *******
    Och här nedan skriver jag ner min personliga åsikt: jag tycker det är mycket bra att lära att simma så bra som möjligt för att situationen kan uppstå där du kan behöva simma för att kunna rädda ditt liv eller någon annans liv. Det är dessutom kul att kunna simma både för att svalka sig i en sjö eller i havet när det är mycket varmt + att kunna utöva simning även som motion för bättre hälsa!

    Studie- och yrkesvägledare