Lin Alnajm

    Hej, Jag läste på IB program och tog studenten i år. Jag redan visste att jag skulle behöva komplettera några kurser innan jag kan anmäla till högskolan. Därför tänkte jag ansöka till vårterminen särskilt också att antagningspoäng är lägre i vårterminen. Jag fick mina resultat från IB den 06/07/2022 och omedelbart nästa dag gick jag till vuxenutbildningen centrum i min stad och sökte till både Fysik 1a och 2. Jag blev antagen men sedan när jag fick studieplanen upptäckte jag att fysik 2 kursen upphör 2022-12-02. Jag har dock otur att sista färdigställandedagen för vårterminen är 2022-12-01. Nu är jag mentalt utmattad. Jag vet inte vad jag ska göra. Om jag försökte kontakta skolan skulle de kunna ge mitt betyg tidigare. Eller ska jag glömma att göra kursen och ansöka om prövning så snart som möjligt istället. Jag känner mig inte säker på att ansöka om en prövning eftersom vill jag in få ett lågt betyg och sänka mitt snittbetyg. Jag är så desperat. Jag vet inte varför detta händer mig. Jag har kämpat så hårt men allting blir bara värre. Vilka lösningar kan du ge mig tack? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lin,
    Du har rätt, sista kompletteringsdatum för ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar blir 1 december 2022, vilket man kan se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#v-rterminen-2023 Mina råd till dig är att du först och främst pratar med SYV och kanske t o m med rektorn på komvux. Komvux-personal vet nog att sista kompletteringsdatum blir 1 december och det är många studerande som befinner dig i en situation som liknar din, alltså de vill också hinna komplettera sina ansökan och det kommer de inte komma göra om kursen slutar 2 december och sedan tar det också tid att utfärda betygen. Du skulle behöva läsa kursen i snabbare takt så att sista kursdatum ligger i mitten på november, eller som senast kring 25 november.
    ***
    Vad gäller prövningar
    Det är ingen som säger att man inte kan läsa en kurs och samtidigt också göra prövning i samma kurs. Har man flera betyg, är det det högre betyget som gäller, oavsett i vilken ordning man fick betygen. Exempel: man får först ett högre betyg, och sedan ett lägre betyg i samma kurs, Högre betyg gäller, även om man senare fick lägre betyg i samma kurs.
    Så, prata med komvux-personal om när kursen ska sluta för dig (och även för de andra studerande som också vill hinna komplettera sina ansökan) men se också samtidigt om du kan anmäla dig till prövningar. Du, som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i olika städer, behöver inte vara i den staden där du bor eller är folkbokförd i.
    ***
    Jag vet inte exakt vilken utbildning du siktar på att komma in i... men jag vill, allmänt, påpeka att det finns många utbildningar och yrken som i många avseenden kan likna varandra. Så, kika gärna på många yrken på www.framtid.se - en sajt där över 2.ooo yrken beskrivs. Titta också gärna på utbildningar i andra skolformer än endast högskola-universitet. T.ex finns det tusentals utbildningar inom yrkeshögskola som är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar som visar mycket god resultat i att ge jobb i direkt anslutning till utbildningen. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Lycka till!
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går!
    FRåGA SYV håller tummarna för dig!