Klara
    Jag har verkligen ingen aning vad jag ska välja för gymnasiuminriktning eller skola. Jag är intresserad av allt och skulle lika bra kunna gå estet med fotoinriktning som natur med extra mattekurser. Kan också tänka mig sam-sam eller ekonomi-ekonomi. Har även kollat på sam/natur. Lista kan göras lång.
    Just nu känner jag mig bara jättestressad. Alla kompisar är säkra på vad dem ska välja, och jag vet inte ens vilken linje!!! Det här "välj efter vad hjärtat känner" funkar inte, för jag är intresserad i alla linjer.

    Jag var på öppet hus på en underbara skola med foto inriktning. Den var verkligen toppen (älskar miljön också). Allting var perfekt; maten, lokalerna, fotostudiorna... Problemet (som iallafall jag ser som ett problem) är att jag har kanske 30-40 poäng över medianen. Det finns flera fotolinjer med lite olika fördjupningar på den skolan, och det är bara en som har en antagningsgräns (de andra linjerna har platser över t.o.m.). Antagningsgränsen är då på nästan 90 poäng lägre än min poäng. Det här låter väl lite dumt, men jag vill inte gå i samma klass med någon som har så lågt. Jag vill lära mig något för att jag tycker saker är kul och då vill jag inte ha ointresserade klasskompisar. Det är ju estet linje och det sägs vara ganska "lalligt" också.
    Istället började jag kolla på dem icke-estetiska. Men nu vet jag inte vad jag ska ta bland dem linjerna. Är verkligen intresserad i alla. Sen när jag valt linje måste jag välja skola.... Åh! Det här är verkligen svårt.

    Jag har ett C, resten B/A i betyg. Är väldigt intresserad och har lätt för alla ämnen men gillar särskilt SO och matte (har alltid varit mina favoritämnen). Har också intresse för språk, men är inte så jättebra på det (vill lära mig!). Jag gillar att skriva långa resonerande texter och siffror men utanför skolan även att fota och designa hemsidor. Miljön i skolan är väldigt viktig för mig, jag vill ha ljusa lokaler. Sen vill jag inte "kladda runt" som jag kallar det. Alltså inte använda färg/måla, experimentera med massa medel och absolut inte dessikera djur.
    Just nu lutar det år tatur/sam på någon skola med hög intagningspoäng. Men samtidigt vill jag få nya kompisar i gymnasiet, och om alla bara sitter och pluggar är jag rädd att jag inte får det. Sedan vill jag ha språk, och det är väl inte säkert att man får det om man går den linjen? Det lutar också lite åt ekonomi hållet, många i min släkt jobbar med ekonomi och jag tycker det verkar kul.
    Vad ska jag välja för linje/skola??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår din stress! Jag läser ofta mejl som innehåller just att man inte vill slösa bort sina höga poäng på ett visst program, man är rädd att folk är ointresserade så fort man ser att antagningspoäng är lite lägre än den man själv har. Men om man trivs på en skola och ett program är så mycket mer än antagningspoängen som tur är - så fundera på vad som ska styra ditt val!

    Jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan men det förstår jag att du inte vill höra, haha. Jag ser dock att du har valt med hjärtat - där både program och skola stämmer men där antagningspoängen skrämmer dig, Estet/foto - och då vill jag bara hänvisa dig till mitt resonemang ovan.

    Att välja gymnasieprogram är att fundera på hur du vill ha det de närmaste tre åren - på vilket sätt vill du plugga? Ska du välja natur så ska du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och vara beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Detsamma gäller Sam med motsvarande ämnen som t.ex. språk, So, beteendevetenskap mm.

    Estet är fiffigt på det viset att det är som ett Samhällsvetenskapligt program som ger dig nästan samma behörighet till högskolan som Sam förutom i matte - men det kan du ofta välja till. Du läser inte heller språk men en välsorterad skola kan ofta erbjuda ett nybörjarspråk inom något valbart kurspaket om du vill läsa det. Estet erbjuder även just variationen i och med dess praktiska inriktningar.

    Vänner kommer du nog skaffa dig vilket program du än väljer!

    Boka en tid med din Syv på skolan - gärna med mitt resonemang i botten - och diskutera i en serie samtal dina alternativ, farhågor, förväntningar. /Lena, Syv