Hej Ulla,
    vi har fått svar från Socialstyrelsens Upplyssningstjänst alldeles nyss som lyder:

    Just nu pågår arbetet med att ta fram de föreskrifter och övergångsbestämmelser som ska börja gälla i och med att legitimationsyrket kurator införs nästa år. Då detta arbetet inte är färdigt kan vi endast hänvisa till den information som Riksdagen och Regeringen publicerat i och med att beslut fattats i frågan. Detta kan du läsa mer om här: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/legitimation-ska-inforas-for-kuratorer-inom-halso--och-sjukvarden/

    Som du kan se i pressmeddelandet träder detta inte i kraft fören nästa år. Det betyder att det är först då det kommer vara möjligt att söka legitimation. I betänkandet från Socialutskottet i Riksdagen framgår att ”Under en övergångsperiod kommer även yrkesverksamma kuratorer att kunna få legitimation om de har avlagt en socionomexamen eller någon annan likvärdig examen samt har varit verksamma i yrket i minst fem år, alternativt i två år och har en relevant vidareutbildning.”
    Om detta kan du läsa mer här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/legitimation-for-halso--och-sjukvardskuratorer_H501SoU28

    För frågor om den nya utbildningen till hälso- och sjukvårdskurator hänvisar jag till de lärosäten där utbildningen kommer ges.

    Med vänlig hälsning
    Upplysningstjänsten

    Socialstyrelsen
    106 30 Stockholm
    Telefon: 075-247 30 00
    www.socialstyrelsen.se