Nathalie
    Hej, jag vill bli reseledare och sjuksköterska så jag undrar om jag kan gå hotell och turism linjen och sen gå på högskolan som sjuksköterska? Och undrar om jag kan jobba som reseledare direkt efter gymnasiet och samtidigt plugga till sjuksköterska?

    Eller om jag läser samhällvetenskap vilka ämnen behöver jag lägga till?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du har många yrkesplaner! Går du HT så måste du läsa till högskolebehörigheten + kurser för att bli behörig att söka till sjuksköterska. Det är följande kurser;

    Svenska 2+3, Naturkunskap 1a2+Naturkunskap 2, Matte 1a

    Går du Samhällsvetenskapliga programmet så behöver du endast lägga till Naturkunskap 2.

    Om du vill bli reseledare så går du ofta utbildningar (som ofta kostar pengar) med olika charterbolag som sedan anställer dig. Kolla med olika resebolag vilka möjligheter du har att ansöka till deras utbildningar. /Lena, Syv