Hej Mansoora!
    Det är möjligt att bli behörig till att söka till Sjuksköterska direkt efter Vård/omsorgsprogrammet men för det måste du lägga till DE RÄTTA VALBARA KURSER på VO. Vilka kurser du behöver lägga till kan du se på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Du kan skriva ut info från länken ovan eller visa hela sidan till en SYV på den skolan dit du vill söka - för att få reda på om du ska kunna välja att de RÄTTA KURSERNA just på deras skola. Varje skola kan inte erbjuda alla kurser som får läsas på varje program.

    Så, svar på din fråga är: ja, det är möjligt att bli behörig till Sjuksköterska på VO men man måste på förhand avtala med gymnasieskolan om möjlighet att läsa de rätta valbara kurserna.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!
    ANNA