erika

    Jag har precis börjat på högskola nu i höst, jag kommer direkt ifrån gymnasiet och jag upplever än så länge (ca 10 veckor in i kursen) att det är lika tråkigt och jobbigt som när man hade sina mindre roliga ämnen på gymnasiet eller högstadiet. Jag undrar om det ska vara så, kommer det bli roligare att jobba efter sin utbildning så att skolan bara är tråkig helt enkelt, eller betyder det att jag inte hamnat rätt så jag ska leta vidare efter en utbildning som passar mig bättre? Tycker ändå att ämnet kan vara intressant och vi har en del intressanta diskussioner men föreläsningar och läsa ursliteraturen är allt mest jämt en pest. Läser en treårig utbildning så kommer fler kurser som kan vara roligare men denna kurs ska vi läsa som A, B och C kurs så det är ändå tre terminer att stå ut med. Med vänliga hälsningar förvirrad ungdom.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,

    du är fortfarande mycket ung och dina intressen och mål kan förändras mycket på kort tid. Det finns forskare som påstår att man blir "mentalt mogen" först vid 25-års åldern plus-minus 2 år.. alltså kan bli så sent som 27-årsåldern. Vad du just nu tycker är roligt-intressant och vad du tycker om några år - kan vara väldigt olika. Om du kan "stå ut" med de "tråkiga studier" - så vill jag råda dig göra det --- i alla fall fram tills du hittar ngt. annat du kan göra som ger dig sysselsättning och inkomst!
    Kan du få jobb (i princip vilket jobb som helst) så kan du jobba i stället. Detta för att arbetslivserfarenhet och lönen som bl.a ger utslag i form av högre SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) och fler "pensionspoäng" är mycket värda! Om du däremot inte har några realistiska alternativ just nu, förutom den utbildning du läser nu, så läs på och försök göra ditt bästa!
    Sök jobb, sök andra studier! Detta samtidigt som du fortsätter läsa på din nuvarande utbildning. Kommer du på andra studier eller får jobb - då har du ett realistiskt alternativ att byta till.
    Att "bara hoppa av" utan att ha ngt att gå till - är "mindre bra", tycker i alla fall jag.
    Om studier kommer kännas roligare för dig längre fram --- kan vi på fRåGA SYV tyvärr inte svara om. För att det beror på så mycket! bl.a vilka lärare du kommer att få, hur du förändras som person, vilka kursare du blir kompis med och vad som händer - för övrigt.. situationen  i samhället, dina vänner, din familj.. det är så jätte-jättemycket som kan "spela in".

    • : Tack så mycket för svaret, ska verkligen ta till mig!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag vill också ”påminna om” att man kan satsa på rolig fritid och se studier och sedan framtida jobbet som ett sätt att tjäna pengar och samtidigt bidra till samhällsutvecklingen genom sin arbetsinsats. Att ha ett jobb som alltid är roligt att gå till är en förmån som inte alla kan få, tyvärr. 

    Problemet med att ”jaga efter” utbildning och jobb som är Roliga kan vara att de kan vara roliga ibland men inte alltid och vad du tycker är roligt kan förändras över tid.. men det är svårt att ofta byta jobb eller få ngn sort garanti på att nästa jobb blir roligt även i längden.

    Frågor och svar taggade med 'inlämningsuppgift' (3 st.)

    • Ali Reza

      Antal ord hur viktig är det?

      Hej undrar om en inlämnings uppgift (argumenterande text) där i instruktionerna står att texten ska vara på ca 1000 ord, kan bedömas med F om den är på 1350 ord? Alltså hur stränga är lärarna i gymnasiet gällande antal ord i ett text? Texten jag pratar om är i engelska 7 och borde va totalt på...

      Milla : : Hej Ali Reza;som studerande ska man försöka följa lärarens instruktioner så noga man kan. ***Undrar om det är "minst tusen ord" som texten ska vara på, och i så fall är det ingen... Läs hela svaret
    • Julia

      Olika tolkningar av samma inlämningsuppgift?

      Hej! Jag läser SVA3 på komvux just nu, och har precis fått tillbaka "betyget" för första uppdraget (samlingsnamn för flera uppgifter som utgör första inlämningen i kursen). Betyget är egentligen en matris med ämnets kriterierna samt "boxar" för varje betygsnivå (E, C, A) som fylls med grön...

      Anna: : Hej Julia, betygsättningen är lärarens kompetens och en studie- och yrkesvägledare kan inte påverka hur läraren sätter betyg. Även om jag förstår hur du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga