Nyfikenpåhögrestudier

    Hej! Kanske en konstig fråga men jag undrar om det kan vara en bra idé att börja en utbildning (ett program på Högskolan i Gävle) trots att man misstänker att det inte kommer fungera att studera förrän om något år!? Har blivit antagen (på reservplats) till stor glädje men annat i livet stämmer inte riktigt just nu för studier. Är det lättare att komma in igen om jag börjat en gång ? Tacksam för svar

    • Milla : Jag undrar om du är ANTAGEN (kom in från reserv) eller du fortfarande står som RESERV? Du skriver "antagen (på reservplats)" men är man på reservplats då är man inte antagen, utan väntar på eventuellt bli antagen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du med godkänt resultat genomför minst en kurs inom programmet (första kursen inom programmet), så kan du ha tur och kunna senare hoppa in i programmet utan att behöva konkurrera om plats (det kan dock på förhand inte garanteras... för att det ska bli möjligt måste någon hoppa av utbildningen nästa gång den böjar och kurssammansättning i programmet måste stanna detsamma som det är nu + att ingen annan med samma förutsättningar vill hoppa in eller om det uppstår konkurrens så vinner du och får platsen "framför" de andra som också vill hoppa in...). Du ser att det är ganska mycket som måste "klaffa" för att du ska kunna hoppa in i programmet. Men i fall du inte med godkänt resultat slutför första kursen inom programmet, då har du inga fördelar vid nästa antagningsomgång, utan behöver söka och konkurrera på nytt.
    Du kan testa söka anstånd (reservera plats för dig vid nästa antagningsomgång) men det är rätt svårt att få det beviljat. Om du tror du kan få godkänt i första kursen inom programmet, kan du fundera på att börja läsa... i annat fall är det "ingen idé"; det är också justare att tacka Nej till utbildningsplats (när du vet att du inte kan genomföra utbildningen nu) så att någon annan kan få chansen komma från RESERV (en person som förhoppningsvis har förutsättningar att läsa redan nu och kan genomföra hela programmet och ta sin examen).

    Studie- och yrkesvägledare