L
    Jag började på en naturbruksskola i tisdags och jag trivs verkligen inte. Vi har inte börjat att gå efter det riktiga schemat så jag vet inte hur det egentligen är med lektioner osv. Eftersom vi börjar "på riktigt" om 4 veckor känns det försent att byta om jag fortfarande inte skulle trivas efter det. Tog estet som 2a val och kan tänka mig att gå det men är rädd att det blir för mycket plugg (är inte dålig i skolan) och har funderat på hotell & turism men min engelska är inget vidare så känns inte som ett bra val det heller.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej L,
    du kan börja med att ta reda på om det finns lediga platser på något program som du kan tänka dig att gå och där du är behörig.
    Om det inte finns lediga platser, så kan du inte byta.
    Om det finns en plats för dig, då har du val - att byta eller inte byta.

    Vad vill du göra efter gymnasiet`? Vill du jobba eller studera vidare? Vad vill du jobba som? Vad vill du studera?
    Om du svarar på de frågorna samt tar reda på var det finns lediga platser /om det finns några/, kan jag ge dig ett bättre svar.
    För att få reda på var det finns lediga platser, vänd dig till Antagningskansliet i ditt län. Kontaktuppgifter till Antagningskansliet hittar du på www.antagningskanslier.se - du behöver inte logga in, välj bara rätt kommun i "rullgardinen" och tryck på SÖK.
    Du kan skriva epost till Antagningskansliet nu på en gång och vi får hoppas att de svarar imorgon bitti.
    I fall det inte finns lediga platser på något program där du är behörig att söka och vill gå, så kan du fundera på om du ev. kan tänka dig att gå på en skola långt hemifrån - det kan finnas platser kvar på någon skola med Riksrekrytering /dit elever från hela landet får söka/. Se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=2&sport=

    Jag undrar också vad är det som du tycker är mindre bra på din gymnasieskola?
    Det är en stor omställning - nya lokaler, nya människor omkring dig, det är inte lätt att snabbt anpassa sig till en ny omgivning.
    Du kan boka tid hos kurator på din nya skola och berätta hur du känner. Kurator har sekretess. Du kan få stöd och tip/råd från kurator. Detsamma gäller skolsköterskan. Även din klasslärare/mentor kan vara rätt person att prata med.

    Återkom med en ny fråga där du svarar på de frågorna som jag ställde till dig nu och jag skall försöka hjälpa dig!
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen,
    jag har läst båda dina kommentarer och tänkte på några saker:
    1. du skriver att du ENDAST kan tänka dig utbilda dig till Djurskötare och samtidigt uppger du att du inte brinner för djur så mycket som resten av klassen verkar göra. Jag har kanske missuppfattat ngt.?
    Men OM DU INTE BRINNER SÅ MYCKET FÖR DJUR, varför vill du i så fall utbilda dig till Djurskötare och inte kan tänka ngt. annat jobb för dig i framtiden?
    2. en annan sak som jag tänkte på är att om andra sitter tyst och är engagerade i sina mobiltelefoner, så stör de ju inte andra, vilket är ju jättebra! Det skulle vara värre om de väsnades och störde. Nu är det så att du kan koncentrera dig på det som du vill lära dig. Skillnad från grundskolan är att man får ta större personligt ansvar på gymnasiet, inte vänta på att läraren säger att man skall öppna boken på sidan 5 och läsa tredje stycke uppifrån, typ... *L* ;-) (skojar lite...) men jag menar att du kan läsa framåt i läroböcker och när det kapitlet kommer upp på lektionerna - så kan du redan en hel del och kan ta till dig info- på ett mycket bättre sätt.
    Det finns en del bra hemsidor som t.ex. www.matteboken.se där man kan öva på Matteuppgifterna, repetera matten från grundskolan eller läsa framåt - nästa mattekurs. Det är gratis och kan göras när du har tid och lust.
    Tänk på vad du vill lära dig och vilka betyg som du vill få - och de andra i klassen får väl ta eget ansvar och lära sig det de kan /eller inte lära sig/. Så länge det inte är Grupparbete, så behöver du inte tänka på vad andra i klassen gör.
    3. angående höga antagningspoäng till eftergymnasiala utbildningar, så finns det olika vägar att gå: förutom betyg, så kan man satsa på Högskoleprovet och komma in på dess resultat; man kan också jobba ett par år efter gymnasiet och använda arbetslivserfarenhet som extra merit, vilket oftast hjälper till att komma in på en Yrkeshögskoleutbildning, se utbud på www.yhguiden.se.

    4. ang. pendla långt - så förstår jag att det tar på krafterna. Finns det någon skola som ligger närmare dig? Vilka program finns det på den skolan?

    Jag ber dig att skriva EN NY FRÅGA i stället för en kommentar för att vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem. Du kan, om du vill skriva t.ex. att - "som fortsättning på min tidigare fråga som finns på http://www.fragasyv.se/fragor/ska-jag-byta-eller-stanna-kvar undrar jag också det här.." /(du kan länka till din gamla fråga).

    Bästa hälsningar & vi hörs!
    Julia SYV
    • : Sedan finns det oengagerade elever som sitter diskret med mobilen då & då och målar i block osv. och vi har knappt haft någon teoretisk lektion som är krävande. Det är ju upp till var och en men stör mig på det ändå.
    • Julia : Hej, du skrev i KOMMENTARSFÄLTET, därför gick det inte att göra ett nytt stycke. Jag skriver ett UTÖKAT SVAR TILL DIG NU. ok? *l* ;-)