B3lla

    Jag går i tvåan på teknikprogrammet. Efter tvåan funderar jag på att lägga till Engelska 7 då det ger extra merit vad jag har förstått. Hur stor roll har betyget man får i Engelska 7 på den extra meriten man får? Är 1 meritpoäng minimum eller vad man högst kan få om man får A? ( Jag har redan uppnått 200 poäng som är obligatoriska "frivilliga" kurser. )

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker absolut att du ska läsa engelska 7 om din skola ger dig den möjligheten. Även om vi bortser från meritpoängen, så är det bra (inom alla yrken och alla utbildningar) att kunna mer engelska! Men godkänt betyg i eng 7 ger också + 1.0 meritpoäng vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar (till nästan alla utbildningar med undantag av några få... se mer på gymnasieGuiden.se/merit). Ju högre betyg i alla kurser du läser på gymnasiet du får, desto bättre och det gäller även engelska 7-kursen. Detta för att betyget i eng 7 kommer även räknas in i ditt snittbetyg och på så sätt kan man få höjning av meritvärde på mellan + 0.6 och + 1.4.

    Studie- och yrkesvägledare