Linn

    Jag har inte en fullständig gymnasiexamen. Vill gå klart gymnasiet och ev sen studera vidare. Om jag går folkhögskola allmän kurs helt på distans eller pluggar komvux, vad är skillnaden? Vilket alternativ är smidigast? Vet att folkhögskola sätter omdöme och inte betyg, hur påverkar det att studera vidare sen? Känner mig lite förvirrad

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Både folkhögskola (allmän kurs) och komvux erbjuder möjligheter att fullfölja din gymnasieutbildning, men det finns några skillnader mellan de två alternativen. Nedan finner du en förklaring eller översikt:

    Folkhögskola (allmän kurs):

    Omdöme istället för betyg: Som du nämnde i din fråga ger folkhögskolorna i Sverige studieomdömen istället för betyg. Detta kan vara både en fördel och en nackdel. Det högsta omdöme man kan få på en allmän kurs är 4.0. Med så högt omdöme kan man ha viss chans att komma in på mycket populära utbildningar som t.ex utbildning till Läkare, Tandläkare, Psykolog eller universitetsutbildning till Arkitekt. Får du studieomdöme om grundläggande behörighet (även om det blir med en lägre siffra ...) så kommer du ha allmän behörighet till högskole-universitetsutbildningar och även till yrkeshögskoleutbildningar. Men du måste också tänka på särskild behörighet; många eftergymnasiala utbildningar kräver särskild behörighet (vilken - beror på vad det är för utbildning). Du kan söka till alla de olika folkhögskolorna i hela Sverige.

    Pedagogiskt upplägg: Folkhögskolan erbjuder ofta ett pedagogiskt upplägg som fokuserar på personlig utveckling, gemenskap och kreativitet. Det brukar vara mer informellt och mindre strukturerat jämfört med traditionella skolor som t.ex studier på komvux. Folkhögskolorna utanför stora städer har ofta Internat (studerandeboende).

    Flexibilitet: Många folkhögskolor erbjuder flexibla scheman och distansutbildningar, vilket kan vara fördelaktigt om du behöver anpassa dina studier efter andra åtaganden eller om du vill studera på distans.

    Komvux: du bör söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Betyg:komvux får du betyg i kurserna. Detta kan vara fördelaktigt om du vill bygga på de betygen på gymnasial nivå som du redan har.

    Strukturerade studier: Komvux erbjuder ofta mer strukturerat studieupplägg som är mer likt traditionella gymnasiekurser. Det kan vara fördelaktigt om du föredrar en mer traditionell undervisningsmiljö och behöver tydliga kursplaner och ramar för dina studier.

    Jämförelse av olika studieformer
    Du kan bli "lika behörig" till exakt samma vidareutbildningar med omdöme från en folkhögskola som med examensbevis från Komvux.

    Heltid/deltid
    På allmän kurs på folkhögskolan, om kursen ges på heltid, har du rätt att läsa på heltid, vilket berättigar till studiemedel för heltidsstudier + du blir klar snabbare (jämfört med att du läser på deltid).
    På komvux söker du till varje kurs och kan komma in på kurser som du ska läsa samtidigt som utgör lägre studietakt än heltid; och det betyder att du kommer kunna få mindre pengar per månad från CSN + att det tar längre tid för dig att bli "klar" (uppfylla kraven för examensbevis från komvux). Man har alltså inte per automatik rätt till heltidsstudier på komvux. Men komvux försöker erbjuda läsa på heltid för de sökande som så önskar.

    Sammanfattning
    Båda alternativen kan vara bra beroende på dina individuella behov och preferenser. Om du är osäker på vilket alternativ som passar dig bäst kan det vara värt att kontakta folkhögskolor och komvux för att få mer information och rådgivning.

    Du kan söka till komvux i din kommun och samtidigt till många olika folkhögskolor och se var du kommer in. På komvux i din kommun lär du bli antagen inom "snar framtid" men kanske inte till studier på heltid. Det finns däremot ingen garanti att komma in på någon folkhögskola. Varje folkhögskola gör sin egen antagning. De sökande som brukar prioriteras är de som helt saknar utbildning på gymnasial nivå.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare