Anonym

    Hej! Jag har länge vetat att jag vill bli Socionom men antagningspoängen är för höga för att jag ska kunna komma in i Uppsala där jag vill plugga. Jag har stått i bostadskö i flera år i Uppsala men inte några andra städer då jag var så inställd på att plugga där. Jag vet inte om jag ska ta något år på mig att plugga upp mina betyg eller satsa på högskoleprovet eller om jag ska ge upp det jag så länge velat. Jag är så orolig över att inte hitta en bostad i någon annan ort och har tidigare bott i både andra och tredjeland, som inneboende och med korttidskontrakt och jag mådde verkligen jättedåligt under de perioderna och oroade mig ständigt över vart jag skulle ta vägen. Vill verkligen inte behöva vara orolig över var jag ska bo utan vill bara njuta av att vara student och fokusera på plugget. Ska jag satsa på det jag drömmer om eller "nöja" mig med något annat med risk för att inte få bostad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    du tar upp en mycket viktig och svår fråga!
    ****
    Kika på distansalternativen att läsa till socionom som erbjuds från Gävle och Umeå.
    Info om socionomprogrammet i Gävle: hig.se/SGSCK
    Info om socionomprorammet i Umeå (finns både på plats & på distans): umu.se/utbildning/program/socionomprogrammet

    Vi på FRåGA SYV har ingen möjlighet att förmedla bostadslösningar eller garantera att ngn kommer in på en viss utbildning.
    Men vi kan ge några tips! Titta på "liknande yrken":
    längst ner i presentationen Socionom finns länkar till ca 30 andra /liknande/ yrken.

    Om du drömmer om att läsa på socionomprogrammet, sök till många olika orter och sätt igång att leta bostad inom pendlingsavstånd till det alternativet där du kommer in, får utb.plats. Man kan pendla i upp till 5 mil (många som jobbar gör det i åratal...).
    Försök spara pengar och prata med din familj och vänner: de kanske låna dig pengar till insats för att köpa en liten lägenhet på eller nära den orten där du kommer in på socionomprogrammet? Det är tyvärr väldigt olika bostadsmöjligheter som de studerande "kommer över"; det är inte ovanligt att föräldrarna köper bostadsrätt och låter studenten bo i föräldrarnas bostadsrätt under studietiden (för det måste föräldrarna ha den ekonomiska möjligheten och också viljan att på så sätt hjälpa sina barn - och alla har tyvärr inte det).
    Det är inte "värre än att" behöva lämna ÅTERBUD om du ej hittar bostadslösning, men att få studieplats är första prioritet, för att även om du får bostad men ej studieplats, kan du ändå inte läsa, eller hur?

    Det finns också ngt som heter "anstånd med bibehåller studieplats", alltså om man kom in på utbildningen men ej (just nu) kan läsa. Tidigare var det sådana omständigheter som militärtjänstgöring och föräldraledighet som kunde ge anstånd... men det går att ansöka (kanske dock inte få, tyvärr) pga "ej hittade bostad"; det borde kanske "jobbas på" den möjligheten, alltså att få anstånd pga bostadssituationen: då kunde den studerande få studieplats till nästa år och under året jobba på att lösa sin bostadssituation... Kanske lite önsketänkande från min sida? Alla tips är välkomna! Vi på FRåGA SYV vet att den frågan du ställer nu är mycket viktig och vi vill hjälpa till på alla sätt vi kan!
    Lycka till!
    ANNA