Soo
    Hej!

    När jag gick i gymnasiet så gick jag på naturvetenskapliga programmet och där var det ett måste att man skulle ta alla matematikkurser på C-nivå vilket är det svåraste. Jag fick C på både M2c och Ma3c men eftersom jag vill fortsätta plugga till läkarprogrammet så räcker tyvärr inte dessa betyg för det. Jag har tänkt att läsa Ma 2a och 3a istället och undrar om någon vet om det ger behörighet till läkarprogrammet. Jag vet att man behöver ha läst upp till matematik 4 (har läst Matematik 5 så det är ingen problem) dock så vet jag inte om de går efter vilken svårighetsrad man ska ha läst på 1, 2 och 3. Vet någon om om det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Soo,

    om du skaffar dig betygen i matematik 1a, 2a och 3b så kommer de betygen (om de är högre än du redan har) räknas in i stället. På nivå 3 finns endast 2 kurser som heter matte 3b och 3c. Dock blir höjningen av ditt meritvärde inte så stor, även om du får A-betygen. T.ex du skriver att idag har C-betyg i både matte 1c och 2c, och om du får A i de 2 kurserna, blir höjning av ditt meritvärde endast + 0.2 per kurs, alltså + 0.4 för de två kurserna. All höjning är bra men 0.4 av totalt 22.5 möjliga är inte så mycket, tyvärr. Sedan kommer du med det högre meritvärde som du kompletterar för att få - prövas i BII, kompletteringsgruppen (samtidigt som du med lägre meritvärde kan prövas i BI urvalet). I BII brukar ännu högre meritvärde krävas. Det är inte alls omöjligt att inte ens högsta möjliga meritvärde (på 22.5) inte ger plats, utan utlottning bland de som har högsta meritvärde kommer att ske.
    Men du får givetvis försöka höja ditt meritvärde så mycket du kan, och viss höjning (info ovan) får du genom att skaffa dig högre betyg i matte 1a (än du idag har i matte 1c) och så vidare... t.ex högre betyg i matte 2a (än du idag har i matte 2c).

    • : Hej! Jag har rätts så höga betyg men ville bara ersätta några mattekurser då A-nivå skulle nog vara enklare än C-nivån. Jag gör prövningar och höjer mig där också så jag har ett plan till hur det ska gå till! Undrade bara om någon visste om 1a, 2a ger behörighet för läkarprogrammet eller om det var c-nivå som räknades.
    • Julia : till läkarprogrammet behöver du matematik 4 och om en viss sökande har eller inte betygen i lägre mattekurer är egentligen ointressant för antagning till läkarprogrammet, MEN om matte 1,2 och 3 ingår i ditt examensbevis och på grund av det räknas betygen i de kurserna in i ditt jämförelsetal, då kan du "ersätta" matte 1c med 1a; ersätta matte 2c med 2a och matte 3c med 3b - det är det svaret vi fick från antagning.se (UHR, universitets- och högskolerådet).