Alexandra
    Hej

    Jag gick ut gymnasiet med studiebevis och läser nu på komvux för att få grundläggande behörighet men jag har särskild behörighet till det program jag vill läsa. Jag räknar med att jag kommer få examensbevis från komvux innan sista kompletteringsdag. När jag däremot söker en utbildning står det att jag är obehörig men sista kompletteringsdag är inte för än 5 juni? Ska jag låta det vara och ladda upp mina godkända betyg när jag fått de runt slutet av maj? Jag borde alltså prioritera mina utbildningar och strunta i att det står obehörig men sen ladda upp bevis att jag har grundläggande behörighet när jag förhoppningsvis får betygen i maj eller ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra, om din fråga gäller anmälan till svenska högskoleutbildningar kan du kontakta Antagning.se (tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar) men så vitt jag minns stod det på på Antagning.se/viktiga datum att sista dag för komplettering blir den 21 juni 2021 men nu finns info om senareläggning av sista kompletteringsdagen på uhr/nyheter/2021/sista-kompletteringsdag. Hur som helst, så uppmanas man att komplettera med uppgifter om sina betyg så fort man kan.
    Inför antagning till svenska högskoleutbildningar behöver man ha både Grundläggande och särskild behörighet. För grundläggande behörighet behöver du få ut Examensbevis från gymnasiet eller från komvux.