Hej Shakar!

    Om du drömmer om att läsa på IB programmet http://www.gymnasieguiden.se/program/IB, då tycker jag absolut att du bör söka den utbildningen.

    Det kan dock hända att du inte kommer in, därför är det jättebra om du inte enbart söker till IB, utan även har flera andra alternativ i din gymnasieansökan.

    I fall du skulle komma in på IB, är jag säker på att du kommer att göra ditt bästa. Men skulle det inte funka - kan du ju byta senare till ett annat program eller (i värsta fall) söka om - till åk1 igen och "förlora" ett år. Men det är sista utvägen i så fall. Det behöver knappast gå så långt att du skulle behöva läsa om ett år.

    Annars så är det ingen katastrof även om man läser om ett år. Det är många som gör.

    Så, är mitt råd: sök IB om det är så att det är din drömutbildning. Sök flera andra alternativ som val nummer 2, 3, 4 och så vidare.

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA