fråga_n

    Jag går 2an på gymnasiet och jag går på IBCP Business Administration in Hospitality Management (BAHM) i Malmö Borgarskola Jag gillar inte programmet och jag vill byta till IBDP kan jag göra det eller ska jag studera utanför Sverige och i så fall kan CSN betala för att jag studerar utanför Sverige, men mitt mål är att jag bara ska studera på engelska eller finns det bara engelsk skola här i Sverige

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    IB-diplomaprogrammet erbjuds i Sverige, enligt den information som jag har tillgång till, på följande gymnasieskolorna (OBS! en av de skolorna i listan nedan är en "svensk skola utomlands", Scandinavian-school-of-brussels):
    gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=IB-diploma - kontakta den skolan som du vill byta till och fråga där om det är möjligt. Du kan också lägga in ansökan via gymnasieantagningen och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg om plats på gymnasiet (bland annat kan du söka till IB-diplomaprogrammet).
    Vad gäller att gå gymnasiet utomlands, så är det inte omöjligt men brukar vara ganska dyrt. Den kommunen där du är folkbokförd bestämmer om de vill betala terminsavgifter för din gymnasieutbildning utomlands. CSN kan ge viss hjälp men det täcker inte alla kostnader. Om din kommun vägrar betala terminsavgifterna så är det du själv eller din familj som får göra det. Förutom terminsavgifter tillkommer många andra kostnader: för boende, mat, skolböcker, resor mm. Läs gärna information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige
    Börja med att prata med dina vårdnadshavare; fram tills dess att du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor. Om dina vårdnadshavare tycker att det är en bra idé att du ska läsa utomlands, måste de åta sig att ordna dina studier, boende, betala för omkostnaderna som inte täcks av bidraget från CSN (och det är endast en mindre del av omkostnaderna som kommer täckas av CSN).
    Undervisningsspråk inom IB är, för det mesta, engelska men även undervisning på andra språk kan (ibland) förekomma. Mer information får du från den skolan där du vill läsa.

    Studie- och yrkesvägledare