Elie
    Ska man gå natur för att arbeta som kemist? Behöver man höga poäng? Hur lång utbildningarna till detta arbete?

    1 Svar

    Hej Elie!

    Många utbildningar inom kemi kan kräva att man förutom har en grundläggande bheörighet (läst ett högskoleförberedandeprogram) också har läst både kemi 2, fysik 2 och matte 4 på gymnasienivå.
    Det varierar beroende på vilken utbildning som du är intresserad av. Hur lång tid utbildningen tar kan också variera. Om du t.ex vill läsa kandidatprogrammet inom kemi så är det 180hp vilket du vanligtvis läser på 3 år (heltidstudier).

    Angående antagningen till både naturvetenskapsprogrammet på gymnasienivå och utbildningar inom kemi varierar väldigt mycket beroende på vilken skola som du är intresserad av.
    Det som kan vara viktigt att tänka på är att du bör ha goda kunskaper i matematik för att inte bara komma in men också slutföra utbildningen.

    Tidigare statistik för gymnasiet kan du hitta på gyantagningen.se i ditt län.
    Tidigare statistik för högskolan och universitet kan du se här: http://statistik.uhr.se/

    Naturvetenskapsprogrammet är det program där du läser mest fysik, kemi och matematik.
    Du kan läsa mer om naturvetenskapsprogrammet här:
    http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV