Emil
    Hej, jag har just sökt till gymnasiet och jag valde att ta Teknik, Samhälls, Ekonomi och Natur. Jag har ångest och vet inte ens om jag vill gå teknik för har alltid tänkt gå samhälls så undrar vad är det för skillnad på teknik och samhälls när man ska söka till högskola sen? Vad kan man utbilda sig till i båda linjerna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emil,
    du kan ändra ditt val - t.ex. under omvalsperioden senare under våren.
    Ditt val är ännu inte definitivt. Med det sagt, så går vi vidare till svar på dina frågor.
    Jag rekommenderar att du läser först på
    http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    och på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA
    där finner du också exempel på yrken och fullständiga programplaner.
    Jämför information om programmen (och även om olika inriktningar) och jämför programplaner på de två programmen så ser du alla de "skillnader" som t.ex.
    att på Teknik behöver man inte läsa Moderna språk
    och på SA måste man läsa minst 2 kurser Moderna språk (200 poäng).
    100 gymnasiepoäng = studier på heltid under 5 veckor, dvs ca 100 undervisningstimmar + 100 timmar läxor/självstudier

    När du har läst info- på länkarna och gjorde egna jämförelser, kan du återkomma med mer konkreta frågor - då blir det lättare för oss att svara. Vi vet ju inte vad som är viktigt för just dig.
    Det är ganska stor skillnad i Matte t.ex.
    Vad olika mattekurser innehåller kan du se på www.matteboken.se

    Bästa hälsningar & vi hörs!
    Milla SYV *L* :-)
    Studie- och yrkesvägledare