villveta

    Om man saknar en kurs som gör en behörig till ett program som börjar på hösten, går det att göra klart den kursen under sommaren och söka till det programmet? Jag måste göra Matte 2, men vill inte vänta ett helt år för att börja på mitt önskade program. Har redan försökt lägga till Ma2 nu i gymnasiet men fick inte tyvärr :/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sista dag för komplettering med betyg är satt till 20 juni 2024 (vad jag kan se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum); så, det är den dagen som man måste ladda upp alla sina betyg som påvisar behörighet men... om det blir färre behöriga sökande (och det blir klart efter sista dagen för kompletteringar) än platser på utbildningen, öppnar i så fall SEN ANMÄLAN och då kan man söka senare (men när man söker i SEN ANMÄLAN bör man redan vid ansökningstillfälle vara behörig); så mitt förslag är att du försöker skaffa dig godkänt betyg i matematik 2 så fort du kan och ser sedan om SEN ANMÄLAN öppnar för just den utbildning som du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare