Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är att man kan få samma typ av jobb som utredare, handläggare, administratör och "liknande" kontorsjobb efter båda utbildningar. Yrken inom de områden är i Sverige icke-reglerade; det betyder att det är upp till varje arbetsgivare att fritt bestämma med vilken utbildning de anställer och olika arbetsgivare tänker olika (det går därför inte att ge ett svar ang.vilken utbildning som skulle ge dig bättre chans på arbetsmarknaden).
    Tips! jämför kursinnehåll i båda programmen (som ditt val står mellan...); kontakta studievägledare som jobbar specifikt med de utbildningar (du bör kunna hitta kontaktuppgifter på utbildningarnas egna hemsidor). Se om du kan få kontakt mes studerande ambassadörer som själv läser den aktuella utbildningen. Du kan också fråga om du kan bli "studerande för en dag" och testa hur det skulle kännas att gå just den utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare