Alva
    Hej!
    Jag har kommit på att jag vill plugga till gymnasielärare. Vill det väldigt mycket och har ingen lust att vänta ett år på att få börja. Vill studera i Uppsala och har sett att man även kan börja lärarprogrammet även på vårterminen där. Det enda jag funderar på är om det är någon skillnad på att börja på våren mot att börja på hösten? Jag antar att det är färre som söker på våren och att det är lättare att komma in då. Som det ser ut på antagningsstatistiken kommer jag dock lätt in även på hösten. Blir det någon skillnad på nivå på programmet på våren mot hösten (jag vill gärna att det ska vara hög nivå)? Eller är det precis samma? Finns det några fördelar eller anledningar till att vänta och söka in till HT 2016?

    Med vänlig hälsning,
    Alva

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alva !
    Du ställer en intressant fråga som inte har ngt perfekt svar!
    Studie- och yrkesvägledare
    Mitt råd är att söka utbildning då fort som möjligt. Om du kommer in till våren, kan du be om anstånd och börja på hösten sen. Om du inte får anstånd, kan du tacka Nej till utbildningsplats och det påverkar inte din möjlighet att få en ny plats senare.
    Att antagningsgräns kan vara lägre till vårterminen, beror troligtvis på att det är, som du själv skriver,färre som söker och de som söker har lite lägre betyg. Några av dem sökte till föregående termin men kom ej in. Att ha kursare som har lite lägre betyg när man läser till lärare kan vara en fördel. Detta för att de som inte hade det busenkelt för sig när de själva var elever, kan göra dem till bättre lärare pga de har större förståelse för elevernas svårigheter och att ha sådana kursare kan hjälpa dig att utveckla ännu djupare förståelse för de elever som har det svårt att lära sig.
    Därför tycker jag att det inte finns någon anledning med att vänta med att söka utbildning som startar på våren.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    • : Men har du någon teori?
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu!
    • : Tack!
    • Mikael : Sök snarast så blir du klar snabbare och kan gå ut i jobb en hel termin snabbare!
    Läs alla kommentarer