Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    inom Data-IT sker förändringar mycket snabbt. Innehåll i utbildningarna hinner inte alltid med den snabba utvecklingen i den branschen.
    Vad gäller jämföra två högskole-universitetsprogram, så titta på vilka kurser som ingår i programmen; ställ frågorna till studievägledare på de institutioner där programmen ges och till studerande ambassadörer; du kan också fråga om du kan bli "studerande för en dag" och sitta på föreläsningarna (studera i en dag) på vardera av de utbildningarna som du vill jämföra med varandra.
    Mer än så kan jag inte säga, för att jag har inte läst någon av de utbildningarna och har inte jobbat som personal på någon av de utbildningar. Jag kan då läsa det som står på utbildningarnas egna hemsidor och ställa frågor till de som är experter och det är de som studerar eller har studerat på de programmen och de som jobbar på de institutioner där programmen ges. Men du kan också själv ställa frågorna då får du snabbare svar.
    Jag vill också "påminna om" att kunskap skaffar man sig inte endast i "skolan" utan i mångt och mycket även "på egen hand" (på fritiden, genom eget intresse); om vi jämför vad några f d studerande kan som gick samma data-IT utbildning då kommer det säkert visa sig att de har ganska olika kunskaper (detta för att folk lär sig också utanför skolan, eller inte gör det... tyvärr). Så, du kan lära dig mycket även utanför den utbildningen som du kommer att gå. Om du gör egna projekt eller extrajobb inom IT-data, spara det i din "portfölj" så att du kan senare visa upp det för arbetsgivare när du söker jobb.
    Det vi vet om yrket Systemutvecklare berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/systemutvecklare
    Du får också gärna kika på andra yrken inom DATA-IT: framtid.se/yrken/data-it

    Studie- och yrkesvägledare