Alex2942
    Blir det skillnad vilket bidrag man får om man läser naturvetenskapligt basår på en högskola såsom denna https://www.su.se/sok-kurser-och-program/b%C3%A50100-1.595937 jämfört med om man läser på komvux såsom den här? https://asovuxengymnasium.stockholm/kurser-och-utbildningar/naturvetenskap/naturvetenskapligt-basar/

    Fyller 19 året jag söker in. Jag tänker att den förstnämnda gäller då denna https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html men där står det att det är från och med 20 man kan få studiemedel om man läser på gymnasienivå (räknas naturvetenskapligt basår som det?).

    Den andra tänker jag då gäller denna https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige.html eftersom det är på komvux och innan 20 år.

    Har säkert missuppfattat så skulle vara tacksam om ni kunde klargöra hur det ligger till

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är CSN som beslutar i frågor om studiemedel och studiehjälp, och oavsett vad någon annan säger, så kommer beslut från CSN gälla. Så, det är bäst du läser information på csn´s egen webbplats och i fall du är osäker på vad som gäller, kontaktar de som jobbar på CSN och frågar dem. Jag läser också information på csn´s egen hemsida och tolkar den information men det är ju inte min tolkning som kommer att leda till utbetalningar du får, utan den tolkning av reglerna som CSN gör. OBS! reglerna kan också ändras över tid. T.ex var det för några få år olika från vilken "pott" som veckorna togs (menar "studiemedelsveckorna") när man läste basår på universitetet och det berodde på vilket lärosäte man läste på och på det exakta innehållet i kurserna inom basåret men nu, uppgift från sommaren 2023, tas "veckorna" från "gymnasiepotten" på alla lärosäten när man läser basåret, vilket kan vara en stor fördel för vissa studerande och en stor nackdel för andra. Antal veckor att kunna få studiemedel under är begränsat (det är också viktigt att tänka på) och har man inga "gymnasieveckor" att ta av, då kan man inte få studiemedel (för att "veckorna är slut").
    Det jag kan råda dig till är att du söker läsa i olika studieformer samtidigt, alltså du ansöker om studier på basåren på universiteten, söker läsa på komvux och kan samtidigt också söka till basåren på några olika folkhögskolor och ser var du kommer in och skulle det bli så att du kommer in på fler än bara ett ställe, då kan du välja vilken studieplats du tackar ja till. Jag vill påminna om att "bara för att man gör ansökan" betyder inte att man också blir antagen. Säg, att du jämför bidragen och väljer var du vill läsa - t.ex att du vill läsa basår på ett visst universitet och du söker dit men inte kommer in (förlorar i konkurrensen om utbildningsplats) och då har du ingen plats att läsa på. På komvux kan man ofta börja läsa även senare än början på läsåret på hösten (i alla fall är det nästan alltid så att även vår-starten på kurserna finns på komvux...) men det är ju inte garanterat att du får plats på komvux heller och detsamma gäller folkhögskolorna. Så, mitt råd är att du söker till alla de skolorna där du kan tänka dig kunna/vilja läsa och förhoppningsvis kommer du in på minst ett ställe och då behöver du inte tänka på bidragen.
    Bidragsdel av studiemedel är större än Studiehjälpen/studiebidraget som gymnasieelever och så får man låna också om man har rätt till studiemedel men just bidragsdel av studiemedel (om man inte lånar) kan man ju inte "leva på", oavsett. Det räcker inte till att betala hyra, mat, kurslitteratur och resor till skolan, så det är i vilket fall bra att tänka på möjlighet att ha extrajobb vid sidan av studierna. Bra att ha lite sparade pengar när man planerar inför längre studier, oavsett vilka bidrag man planerar för att få, sök därför sommarjobb och extrajobb, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare