Ellen
    Hej! Funderar på yrken efter studenten, är intresserad av läkemedel, kroppen, miljö, och hållbarhet. Just nu har jag hittat utbildningen bioteknik, men den finns inte på Linköpings universitet som jag helst skulle vilja gå på. De har teknisk biologi, vad är skillnaden mellan de två utbildningarna?
    • Anna : Kommer du söka till högskoleutbildning till hösten 2020?
    • : Nej, det blir till hösten 2021!
    • Anna :

      Då kan du se utbud (i sin helhet) först i mitten på mars 2021. Läs även mitt svar, nedan.

    • : Okej, tack så mycket!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    även om du kommer söka till eftergymnasiala utbildningar till hösten 2020, så är utbildningsutbud ännu inte fastställd. Anmälningsperiod till högskl./univer-utbildningar i Sverige börjar i mitten av mars och det är då som utbildningsutbud kommer fastställas - nu kan man se vissa utbildningar, men det kan bli fler utb. och de som du tittar på nu kan införa förändringar... så, det är ännu för tidigt att bestämma sig.
    Bra att du planerar på förhand, men pga utbildningsutbud fastställs helt och hållet endast till den dagen då ansökningsperiod börjar, kan man inte bestämma sig "för tidigt". :)

    Du kan givetvis undersöka om "Bioteknik" och "Teknisk biologi" som Ämnen är "detsamma" eller inte riktigt detsamma och vad i så fall är skillnader ... Det kanske är möjligt att ta det som Tema för Gymnasiearbete. Har du redan valt tema för ditt GA? Om inte eller om du kan fortfarande ändra temat -så varför inte ta just det Bioteknik/Teknisk biologi - de senaste rönen och vad kommer i framtiden?... OBS! du måste få temat för GA godkänt av handledaren för gymnasiearbete.

    Ang. innehåll i högskoleprogram - är det bäst att ställa frågor till studievägledare som jobbar just på de programmen; för att det är de som "sitter på" den info. Som allmän vägledare kan jag läsa på utbildningarnas hemsidor och återberätta för dig vad som står på de sidorna; eller att jag mailar/ringer till studievägledare som jobbar på de programmen och återberättar för dig vad de har sagt (på vägen kan info förändras/försämras...) - så, om du tar direkt kontakt, själv med de som sitter på den info, kan du ställa följdfrågorna och få veta exakt det du vill få fram.

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA