Emma
    Hej. Jag väljer mellan ekonomi-ekonomi eller natur-natur till gymnasiet.
    Jag har i stort sett bestämt mig för skola, tror jag ska ta procivitas. Jag är nästan säker på att jag kommer in vad jag än vill (320 poäng), men jag vet verkligen inte vad jag ska välja!
    Mitt favoritämne är matte, och jag har alltid haft enkelt för det. Men NO ämnena är inte mina favoriter, det är inget jag har svårt för eller har dåliga betyg i utan det är bara att jag inte tycker det är jättekul.

    Dessutom har jag verkligen ingen aning om vad jag vill jobba med i framtiden. Därför vill jag ta natur då det är en så bred utbildning. Men jag är orolig att jag inte kommer klara av det, har hört att det är extremt mycket plugg. Jag vill inte spendera hela min fritid på skolan.
    Vad är skillnaderna mellan ekonomi o natur? Är det mycket mer plugg på na? Har också hört att procivitas ska vara väldigt mycket plugg, stämmer de ? har varit där på öppet hus o tycker det verkar superbra !

    Vad tycker ni jag ska göra? Hur mycket plugg är de egentligen på NA? Vill inte gå natur om jag vet att jag ändå inte kommer ha en chans att få bra betyg....

    / Emma

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emma, det är jättebra att du har som mål att ha höga betyg, men det är så att om man har god allmän bildning och stabila kunskaper i många ämnen, kan man göra Högskoleprovet och komma in på en attraktiv högskoleutbildning på dess resultat. Dock, måste man vara behörig - och det kan man bara uppnå med betyg. För behörighet räcker det med E betyg.
    I fall man vill bli behörig till Läkare, Veterinär, Marinbiolog - så väljer man NA, Natur - pga alla behörighetsgivande kurser ingår i den.
    Om du ännu inte vet vad du vill göra efter gymnasiet, kan du välja Ekonomi och till åk2 inriktning "ekonomi" där man läser Matte 3b och bland de programfördjupande kurser kan du välja Matematik 4.

    Jag föreslår att du jämför programplaner på NA och EK, som du hittar på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    och http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Mer info- om programmen hittar du på http://www.gymnasieguiden.se/program/NA och http://www.gymnasieguiden.se/program/EK

    Fundera lite och återkom längre fram om du tror att vi kan hjälpa dig mer.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte