Olivia
    Hej,

    Jag läser just nu ämneslärarutbildningen på Uppsala universitet och funderar över det här med de specialanpassade ämneskurserna. De vanliga kurserna i engelska heter ju A,B,C, medan kurserna lärarstudenter läser heter T1,T2,T3,(T4) och verkar inte vara helt motsvarande de vanliga ABC-kurserna. Vilka av kurserna räknas som avancerad nivå? Om jag skulle vilja läsa vidare inom engelska, krävs det att jag läst T1-T4 på lärarlinjen, men bara A-C i vanliga kurser?

    Och slutligen, om jag läser till exempel Svenska som andraspråk A ,B, C på sidan av mina ämneslärarstudier, kan jag då lägga till SvA som ett av mina ämnen i lärarlegitimationen trots att jag inte läst de "specialanpassade" kurserna gjorde för ämneslärarprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    dina frågor är av den karaktären att det krävs specialistkunskap som studievägledare på lärarutbildningar har, men ej en allmän studie- och yrkesvägledare. Därför råder jag dig fråga studievägledare på lärarutbildningar.
    Det jag som är en allmän studie- och yrkesvägledare kan svara är följande:
    avancerad nivå är det magister- och masterprogrammen som ligger på, som kräver tidigare 3-åriga studier på högskolenivå (förut krävdes kandidatexamen men numera kan man komma in på avancerad nivå även med 3-årig yrkesexamen, alltså togs kravet på "kandidat" bort för några år sedan).
    Legitimation för lärare är det skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som ansvarar för. Ibland kan skolverket göra undantag och utfärda lärarlegitimation eller utöka den befintliga legitimationen även om man ej uppfyller alla de formella krav som ställs. Ställ frågorna till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och till studievägledare på lärarprogrammen, är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Vänligen och lycka till!

    Julia