SYV

    Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV,
    vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
    Vidare gäller:
    Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
    Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.

    När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).

    Exempel:
    eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
    Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).

    Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill komplettera Annas svar.
    Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
    Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
    Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
    ****
    Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
    ****
    Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
    På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
    Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
    Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
    Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.

    Frågor och svar taggade med 'social fobi' (5 st.)

    • Linda

      Hur kommer man in på ett distansgymnasium?

      Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...

      Anna: : Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret
    • elev

      Vad kan man jobba med trots social phobi?

      Hej, Har en aning svårt med det sociala och försöker arbeta mot det varje dag. Jag går mitt sista år på gymnasiet och undrar om man ändå kan söka till program för att sedan bli något trots sina svårigheter? Kan...

      Julia: : Hej,vad gäller Social Fobi - så kan det finnas behandlingar som kan hjälpa, bland annat samtalsterapi, kanske. SYV är inte expert på problematiken med social fobi, men jag tänker... Läs hela svaret
    • Katarina

      Gymnasium distans?

      Hej! Jag är en tjej som är 16 och har gått om, så jag går i nian. Ska välja gymnasium i vår men har en djup depression och social fobi och går knappt till skolan alls nu. Det enda sättet jag kan se mig att gå på gymnasium är om jag jobbar både hemma och där, men jag vet inte vilka gymnasium...

      Liselotte: : Hej Katarina, distansundervisning är det Korrespondensgymnasiet>>> som erbjuder. Du har vissa probIem som du beskriver i din fråga och jag tycker därför att du borde ha rätt tiII anpassningar av... Läs hela svaret
    • Frida

      Folkhögskola på distans, tidskrav för omdöme, framtidsmöjligheter?

      Jag gick gymnasiet (naturbruk) i ca 1,5 år varpå jag hoppade av med mycket höga betyg i de kurser jag hunnit genomföra. Orsaken till avhoppet var (odiagnosticerad) social fobi och depression. Hösten året efter började jag på en folkhögskola och läste allmän linje. I vår går jag ut med godkänt i...

      Liselotte: : Hejsan, det är mycket tråkigt att din hälsa gör att du fick byta skola och kan bara läsa på distans. Dina frågor är:- Går det att läsa... Läs hela svaret
    • Matilda

      Kommer de avslå min ansökan?

      Jag har social fobi och aspergers syndrom, dvs en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som autism. Jag är 21 år gammal och har gått en folkhögskola i Stockholmsområdet ca. 3 år sedan, men hoppade av pga dåvarande odiagnostiserad social fobi, men nu har jag stöd för det. Min fråga är att jag...

      Anna: : Hej Matilda! Jag kommer att samråda med kollegorna imorgon och vi ger dig ett svar så fort vi kan. Har du samrått med läkare och/eller psykolog, som har ställt diagnosen om vilken utbildning som skulle vara passande med tanke... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga