Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32094 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'bli av med studiehjälpen från CSN' (3 st.)
-
Vad kan jag göra om jag får F i matte?
Hej, jag har jätte ångest över att få F i matte då jag ligger på F varning. Vad kan jag göra om jag får F i matte på första året i gymnasiet?
Hej Oskar;om eleven får F i en kurs hen läste på gymnasiet, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan hen slutar år3 på gymnasiet.Har en fråga till dig:... Läs hela svaret -
Modersmål på gymnasiet?
Hej! Jag undrar om betyget i modersmål 1 spelar någon roll (för exempelvis ansökan till universitet) om man läser utökat och byter ut modersmåls-betyget mot betyget i en annan kurs? Är det möjligt att hoppas av / sluta på kursen...
Hej,hur ditt examensbevis kommer se ut är ytterst upp till Rektor på din gymnasieskola.Skolverket rekommenderar att Inte i efterhand ändra i elevernas studieplaner, utan att om en kurs påbörjades som en... Läs hela svaret -
Måste jag ha praktik?
Går 2:a året på gymnasiet nu på frisörlinjen och undrar om man verkligen måste ha praktik? Mår dåligt över att behöva sticka dit och vill inte behöva känna så i 3 terminer till.. Vill inte längre bli frisör...
Hej T,på yrkesprogrammen på gymnasiet ingår minst 15 veckors praktik som en Obigatorisk "moment" i undervisningen. Därför så måste man göra praktik, tyvärr. Som frisörelev har du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga