Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31893 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'hoppa in i årskurs 2?' (3 st.)
-
Kan man gå sommarskola?
Hej, jag går ekonimiprogrammet första året nu. Jag gick natur i första månaden. Jag undrar om jag kan söka om sommarskola och läsa kurserna jag behöver, matte2c, kemi och biologi 1, och sen skriva prövning i matte1c? Om om jag gör det kan...
Hej Jasmin,tror tyvärr inte på din plan.För det första, så är sommarskola - ett "undantag"; den finns ej i alla kommuner och inte för alla elever, utan OM sommarskola erbjuds, över huvudet... Läs hela svaret -
Behörighet förskollärare?
Hej! Jag har svårt för att tolka om jag är behörig att söka till förskollärare. På den skolans universitet står behörigheten så konstigt: Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap...
Hej Caroline, du kan boka tid med syv på komvux eller med studievägledare på förskollärarprogrammet; du kan också göra ansökan till förskollärarprogrammet och i fall du är... Läs hela svaret -
Efter ett-två utlandsår, börja i årskurs 2 på gymnasium i Sverige?
Hej, efter grundskolan i Sverige tillrningar vi nu ett år i Brasilien och min son går på gymnasiet här. Om vi stannar ett år till, kan han återvända till Sverige sedan och börja på årskurs 2 på gymnasiet? Behöver han då...
Hej Nora,det är viss skillnad på IB-programmet (internationella programmet) och nationella svenska program. Vad gäller Naturvetenskapsprogrammet som är ett nationellt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga