Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'stödundervisning' (3 st.)
-
Behöver jag gå om pga borta i 3 månader pga behandling?
Hej! Jag går just nu en intervallbehandling på SCÄ och har blivit erbjuden att gå en mer omfattande behandling (vilket min magkänsla säger att krävs) i ca 3 månaders tid från kl 09-15 varje vardag. Det som står emellan är att jag verkligen inte vill gå om 2:an utan ta studenten med mina vänner...
Hejsan, häIsan är det viktigaste, tycker vi här på Fråga SYV. Se tilI att göra aIIt du kan för att bIi frisk. Om man inte är frisk kan man varken sig arbeta... Läs hela svaret -
Vilket stöd har man rätt till för att nå målen på gymnasiet?
Hej Är mamma till en son som börjat 3:e året på gymnasiet. Han avslutade dock åk2 med underkänt i ett ämne. Han har verkligen lagt ner all tid på detta ämne och på lektionerna går det bra likaså när han pluggar hemma men på de skriftliga proven når han inte godkänt. Så har det sett ut under...
hej Christina, det kan spela ganska stor roll exakt vad det är för kurs. Om det är en kurs i vilken man kan ha F betyg och ändå få ut Examensbevis - så... Läs hela svaret -
Vilka ämnen ger behörighet till gymnasiet?
Hej, Vår dotter går i 8:an och vill sluta med Tyska. Jag har tre frågor: 1. Hur påverkar det behörigheten att söka till gymnasiet? 2. Finns det något ämne på högstadiet som kan ersätta språkvalet och som ger motsvarande meritpoäng? Jag har förstått att de elever på hennes skola som inte...
Hej Coco, jag skall försöka svara på dina frågor men återkom om jag missar ngt eller om du får följdfrågor, OK? Här kommer mina svar: 1. om man slutar med Tyska i 8:an, påverkar det INTE behörighet att söka... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga