Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32001 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'studerande för en dag' (3 st.)
-
Skillnaden mellan Samhällsanalys & Offentlig förvaltning och ledning?
Jag velar mellan att söka programmet Kandidatprogram i samhällsanalys eller Offentlig förvaltning och ledning vid Örebro universitet. Jag skulle vilja jobba som tex utredare eller handläggare på en myndighet eller kommun och undrar vilken av utbildningarna som...
Hej!Båda utbildningarna du nämner i din fråga, Kandidatprogrammet i samhällsanalys och Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och ledning, är... Läs hela svaret -
Hur är syv-utbildningen?
Hej! Jag var under en lång tid först intresserad av att läsa Socionom programmet men efter mycket tänkande känns det som att både utbildningen och yrket kommer att vara för svårt och stressigt för mig. Jag är nu väldigt intresserad av...
Hej!Att överväga olika utbildningsalternativ är en viktig process, och det är mycket bra att du nu har identifierat ett intresse för studie- och yrkesvägledarutbildningen (SYV-programmet) på... Läs hela svaret -
Passar Miljövetarprogrammet mig?
Jag tog gymnasieexamen som undersköterska på vård och omsorgsprogrammet förra sommaren. Jag är väldigt intresserad i miljö, hållbarhet och veganism. Jag vill studera vidare med något inom det ovan och har hittat en utbildning som heter...
Hej, enligt information på lärosätenas gemensam webb studera.nu krävs inte att man har läst biologi för behörighet till det programmet som du är intresserad av (program/SGMVP). Om hur... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga