Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32067 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'åk7-9' (3 st.)
-
Ämneskomination 7-9?
Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...
Grundlärarutbildnignar är under "översyn" och förändringar i lärarutbildningar för grundskolelärare kan införas. Vilka förändringar och när - vet vi ännu inte.... Läs hela svaret -
Ämneslärare mot gymnasieskolan - jobba på högstadiet?
Hej! Jag ska söka till "ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan", med ämnena matematik och kemi. Men kommer jag då när jag är färdigutbildad att kunna jobba mot åk 7-9 om jag skulle vilja? Hälsningar, Julia
Hej Julia! En behörig gymnasieIärare är samtiigt behörig att undervisa i samma ämnen på högstadiet, så svar på din fråga är JA! Du ska kunna undervisa i samma ämnen även på grundskoIan. Ha det bäst! DanieI SYV -
hur blir jag lärare?
hej,jag vill bli hemkunskaps lärare från7-9 och vet ej vilket linje jag ska gå på eller vilket gymnasium jag ska gå . kan nån ge mig tips eller råd??
Hej Gabrielé, på högstadier, åk7-9 är det oftast så att man blir Behörig i tre olika ämnen. Vilka två andra ämnen vill du bli behörig att undervisa... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga